V sektore ubytovania a stravovania v Brightone sa bežne vyskytujú zamestnávatelia, ktorí neplatia ani minimálnu mzdu alebo nepreplácajú dovolenky. Najčastejšie sa s tým stretávajú migranti, ktorí nie vždy dokonale ovládajú jazyk alebo sa nevyznajú v pracovnom práve.
Taký bol prípad zamestnanca z reštaurácie v centre Brightonu. V kuchyni s ním pracovali ďalší migranti, čo sťažovalo vzájomnú komunikáciu. Dostával minimálnu hodinovú mzdu 6,5 libry/hod., problémom boli aj šichty, ktoré sa menili na poslednú chvíľu, a niekedy musel robiť aj vyše 50 hodín týždenne.
Šéf využíval situáciu a usiloval sa ho presvedčiť, aby si nebral dovolenku. Následne mu dovolenku odmietol preplatiť so slovami: „Ak si počas dovolenky nepracoval, nemáš nárok na jej preplatenie.“
Pracovník si po dva a pol mesiaci povedal, že z reštaurácie odíde. Rozhodol sa tak nielen na základe problémov s odpracovanými hodinami a nízkou mzdou, ale aj preto, že medzi kolegami bolo ťažké zorganizovať kolektívnu reakciu, ktorej cieľom by bolo vyriešiť neistú situáciu na pracovisku.
Aj po odchode požadoval platbu za dovolenku, no výsledok sa dostavil až po tom, čo v máji v spoločnosti členov SolFed povedal šéfovi, že ak nezaplatí, zorganizujú kampaň proti nevyplácaniu miezd. A šéf zaplatil.
Zdroj: http://www.solfed.org.uk/brighton/a-restaurant-in-the-lanes-paid-up
Preklad: Michal Tulík
Súvisiace články:
SolFed-Brighton: Krčma vyplatila dlžnú mzdu
Ako môže spor so šéfom posilniť pracujúcich – príklad kaviarne v Brightone
Postrehy z medzinárodnej konferencie Priamej akcie „Problémy v práci?“
Úspešný záver sporu o nevyplatenú mzdu pre pokladníčku v potravinách
Úspešný piket pracovníčok pobočky nadnárodného reťazca hotelov v Brightone
Dôležitý úspech kampane proti workfare – priame akcie prinútili Holland & Barrett vystúpiť zo systému
Zväz SF v Brightone zakončil rok 2014 dvomi novými víťazstvami