Pred niekoľkými týždňami zavolala kolektívu Atlanta Solidarity Network (ASOL) „N.“ – zamestnankyňa na čiastočný úväzok v kaderníckom salóne Key Lime Pie. V hlasovej schránke nám nechala odkaz, že sa o nás dopočula od kamarátky a že súrne potrebuje pomoc. Tu je príbeh nášho úspešného sporu.
DJ, majiteľka Key Lime Pie (ako aj v kaviarne Belly General Store, kde ASOL už viedli jeden spor), dlhovala N. zhruba 250 dolárov z poslednej výplaty. N. robila pre DJ asi mesiac v salóne, kde vykonávala rozličné činnosti, napríklad zametanie a reorganizovanie vecí vo výklade. Majiteľka ju požiadala, aby tam pracovala za 7 dolárov na hodinu (čo je menej ako minimálna mzda), lebo išlo o ľahkú prácu. N. vtedy nemala inú ponuku, preto prácu prijala a niekoľko týždňov tam svedomito pracovala.
Zhruba po jeden a pol týždni začala N. pracovať niekoľko hodín týždenne aj v blízkej lekárni CVS – platili oveľa viac a prispôsobili sa jej harmonogramu, takže mohla robiť vtedy, keď nepracovala pre salón.
Krátko na to sa DJ začala sťažovať N., že N. podľa nej „uprednostňuje CVS pred Key Lime Pie“ a že „sa jej to dotklo.“ Ako sa dalo čakať, N. sa zbavila ťaživého zamestnania v salóne a radšej ostala v istejšej, uspokojivejšej a finančne výhodnejšej práci v CVS. Žiaľ, Key Lime Pie jej neprestali robiť problémy.
Napriek niekoľkým telefonátom majiteľke, manažérke, mzdárke a opakovaným osobným návštevám salóna, nedostala N. ani niekoľko týždňov po odchode z Key Lime Pie svoju poslednú výplatu. Keďže bola zúfalo bez peňazí, zavolala nám.
Deň na to sa niekoľkí z nás stretli s N. v miestnej kaviarni a prebrali s ňou stratégiu. Prišla už s vlastným listom s požiadavkami! Keďže naliehala, aby sme ihneď uskutočnili nejaké kroky a vyjadrila ochotu aktívne viesť vlastnú kampaň (čo je nevyhnutná podmienka nášho zapojenia sa do sporu) – rozhodli sme sa DJ 2. novembra pokarhať.
Približne 25 sa nás zhromaždilo na rohu ulíc St. Charles a North Highland, kde sme si ešte raz zopakovali fakty o probléme a prešli plán. Potom sme sa celí vzrušení (ha ha) spolu vydali do Key Lime Pie. Reakcia ani nemohla byť lepšia.
Len čo sme vošli dnu, oslovila nás pokladníčka pri vchode – spoznala nás z minulého boja, keď sme sa postavili proti salónu, keďže bol okrajovo zapletený do iného prípadu vykorisťovania. Vyhlásila, že máme odísť, a zavolala políciu! Namiesto toho, aby nás to vyľakalo, dodalo nám to odvahu. N. sa po celý čas dožadovala osobného stretnutia s majiteľkou a niekoľko ľudí z ASOL sa rozprávalo so ženou v rade vedľa nás o tom, prečo vlastne robíme, čo robíme.
Po niekoľkých minútach si N. uvedomila, že je zbytočné pokračovať v debate s pokladníčkou, ktorá nadržiava šéfke, a rozhodla sa vziať vec do vlastných rúk – vyšli sme z časti slúžiacej ako predajňa a vošli priamo do salónu, kde si zákazníčky dávali robiť vlasy. Tam sme našli majiteľku a N. s ňou okamžite chcela hovoriť, zatiaľ čo iní členovia ASOL kričali cez mzdárku: „Keď si sem nabudúce prídete urobiť účes, pamätajte, že majiteľka neplatí kaderníčkam: dajte im poriadny tringelt!“
Po prečítaní listu s požiadavkami začala majiteľka strácať pôdu pod nohami. V zúfalstve vystavila N. šek, avšak tá zistila, že je na ňom o 200 dolárov nižšia suma. Majiteľke teda oznámila, že sa vrátime koncom týždňa po zvyšok.
To už však nebolo potrebné.
Hoci sme mali v zálohe skvelý plán ďalšej akcie, šéfka skoro ráno previedla N. na účet 250 dolárov!
DJ si pamätá, ako sme ju zasiahli naposledy, takže asi začína chápať, o čo tu ide: pracujúci už nebudú pokojne znášať zlé zaobchádzanie!
Atlanta Solidarity Network
Z webu ASOL preložil Michal Tulík
Podobne ako ASOL funguje aj Priama akcia, preto ak máš podobný problém, môžeš nás kontaktovať.
Súvisiace články:
Organizovanie sa proti šéfom a majiteľom bytov v praxi - fungovanie a úspechy SeaSol
Najnovšie víťazstvo Seattle Solidarity v komunitnom spore
Úspech SeaSolu v spore o kompenzáciu
Kolektív SeaSol pomohol klientovi Chase Bank dostať späť jeho peniaze
Solidarity Federation zvíťazili v spore s pracovnou agentúrou Office Angels
Víťazstvo juholondýnskej skupiny Solidarity Federation v spore o dlžnú mzdu
Agentúra OTTO vyplatila ďalšieho pracovníka + tipy, čo robiť v prípade problémov