[ŠTRAJK BLOG] O „nestrannom“ pohľade sociologičky... a ďalších súvislostiach

28. novembra 2012

Deň pred začiatkom štrajku publikovala pravda.sk rozhovor so známou sociologičkou Sylviou Porubänovou. Obsahoval vyjadrenia, ktoré mali ďaleko od odbornosti a autorke išlo skôr o vyjadrenie osobných názorov proti štrajku. Zamýšľame sa nad tým, aký je vzťah medzi vedou, osobou vedca, masmédiami a mocou, ktorú majú v spoločnosti.

Na úvod by sme chceli povedať, že sociológia (aj iné vedy) môže mať pre spoločnosť veľký prínos. Závisí však, aké má ciele, akými metódami skúma sociálne vzťahy, pre koho formuluje svoje závery a nakoľko sú vedci úprimní pri vyjadreniach o vlastnej úlohe vo vedeckej činnosti.

A teraz k rozhovoru. Nikde sa v ňom vyslovene neobjavuje informácia o tom, či ide o sociologický pohľad na štrajk, alebo súkromné názory jednej sociologičky. Keďže však sociológovia zvyčajne nevystupujú v médiách len tak, ako náhodne vybrané osoby, predpokladáme, že zámer bol poskytnúť pohľad odborníčky. Tá hneď na úvod odpovedá na otázku, ako hodnotí štrajk, takto: „Myslím si, že to bude len symbolický protest...“ Ako dôvod uvádza nevhodné načasovanie a ďalej tvrdí: „...Nemožno očakávať, že by teraz mohlo prísť k nejakým iným zmenám, než aké sa avizovali.“ Po týchto úvodných slovách si človek hovorí, že na takýto názor musia existovať jasné fakty, ktoré prehliadli odbory aj desaťtisíce štrajkujúcich zamestnancov v školstve. Čaká, či sa ich dozvie, ale márne. Naopak, dozvedáme sa, že štrajk nebude mať úspech ani teraz, ani keby sa konal v termíne maturitných skúšok, pretože štrajkujúci by si proti sebe poštvali rodičov maturantov.

Čo spraviť, aby sa požiadavky naplnili? Mobilizovať inak ako časovo neobmedzeným štrajkom a učiť sa „od kolegov z iných krajín, akým spôsobom bojujú za svoje požiadavky. To je jediné, čo sa dá poradiť.“ Ďakujeme za radu. Ktoré sú to tie krajiny a formy mobilizácie, ktoré dosiahnu zvýšenie miezd o (smiešnych) 10% sa, ako asi čitateľ tuší, nedozvedáme.

O štrajkoch a iných formách akcií v sektore, akým je školstvo, treba určite diskutovať, pretože ide veľmi špecifický sektor. Zatiaľ sa zvolil tento štrajk. Ak mala Sylvia Porubänová lepšie návrhy, mohla o nich niečo verejne povedať. Ako známa mediálna osobnosť na to mala mnoho možností. Odbory dali svoj návrh a zamestnanci v školstve s ním, pochopiteľne, súhlasili. Jednak nemali na výber z rozličných možností, jednak sa im daná možnosť zdala najlepšia a hlavne by bolo naozaj zvláštne nevstúpiť do štrajku pri takej vysokej ochote štrajkovať. Okolnosti na štrajk môžu byť lepšie aj horšie, ale podľa vyjadrení v rozhovore snáď vhodné okolnosti ani neexistujú a celkový dojem je, že načo niečo robiť, keď je to márne. Štrajkujúci sa už rozhodli a namiesto demoralizujúcich rečí o tom, akú chybu urobili, si podľa nás zaslúžia celospoločenský rešpekt a podporu, aby vytrvali, kým nezvíťazia. Uvažovať nad iným nie je na mieste. Už teraz je tento štrajk pre celú spoločnosť veľkou skúsenosťou, ktorá sa môže zužitkovať v budúcnosti. Ak bude úspešný, môže mať prínos, aký si možno dnes ani nevieme predstaviť a inšpirovať ďalších pracujúcich k sebaorganizácii a odvahe.

Mnohí sociológovia spochybňovali aj spochybňujú nerovnováhu moci v spoločnosti, kapitalizmus, nerovnosť a triedne rozdiely a stoja na strane tých, ktorí sa búria. V prípade Sylvie Porubänovej sme mohli vidieť, že sú aj takí, ktorí chtiac či nechtiac (to vie asi len autorka) stoja na opačnej strane a obhajujú taký stav spoločnosti, kde to, čo povedia tí pri moci, je svätá pravda a spoločnosť to má prijať. Odborné stanovisko sa v rozhovore preplietlo so súkromným názorom a buď zásluhou novinárov alebo samotnej autorky sa odprezentovalo v mienkotvornom masmédiu tak, že vyvoláva dojem odborného stanoviska. Vety: „Ako sa hovorí – tam, kde nič nie je, ani smrť neberie. Je jasné, že sa štátny rozpočet nedá natiahnuť a finančných prostriedkov naozaj niet,“ sú skôr slovníkom vládnucej strany, nie úvahou seriózneho odborníka. Je to príklad toho, ako sa sociológia degraduje na slúžku moci.

Priama akcia

Súvisiace články:
[ŠTRAJK BLOG] Zahraničná podpora štrajku v školstve
[ŠTRAJK BLOG] Správa z protestného zhromaždenia OZ PŠaV v Bratislave a Žiline
[ŠTRAJK BLOG] Podporme v ČR štrajkujúcich pracovníkov v slovenskom školstve
[ŠTRAJK BLOG] Protest púchovských a ďalších pracovníkov západoslovenských škôl
[ŠTRAJK BLOG] Kreativita štrajkových hesiel a odkazov
[ŠTRAJK BLOG] Súhrn protestných aktivít – 2. decembrový týždeň
[ŠTRAJK BLOG] Demonštrácia bratislavských pracovníkov v školstve

[ŠTRAJK BLOG] Protest na slovenskom veľvyslanectve vo Varšave
[ŠTRAJK BLOG] Súhrn protestných aktivít – 1. decembrový týždeň
[ŠTRAJK BLOG] Reportáž a foto z demonštrácie štrajkujúcich bratislavských škôl
[ŠTRAJK BLOG] Nesúhlasím s prerušením štrajku! Výzva k posielaniu protestných e-mailov vedeniu OZ PŠaV
[ŠTRAJK BLOG] Sabotáž centrálneho štrajkového výboru OZ PŠaV
[ŠTRAJK BLOG] Ako vydržať štrajkovať čo najdlhšie?
Priame akcie na pracoviskách. Základné druhy a konkrétne príklady
Časovo neobmedzený štrajk v školstve – solidarita Priamej akcie a správa z protestu v Bratislave

Školstvo