Medzinárodný deň akcií proti praktikám spoločnosti Ryanair: podpor prepusteného člena CNT-Zaragoza
3. máj 2009
V januári 2009 boli na pracovisku Ryanair v španielskej Zaragoze založené odbory CNT a vo februári vyšli do otvoreného konfliktu s vedením firmy. Uskutočnilo sa niekoľko demonštrácií na podporu požiadaviek zamestnancov. Vedenie Ryanair však odmietlo vyjednávať a reagovalo prepustením člena CNT. Na 3. mája bol preto vyhlásený Medzinárodný deň akcií proti praktikám Ryanairu, ku ktorému sa pripája aj Priama akcia. Žiadame znovuzamestnanie člena CNT a splnenie požiadaviek zamestnancov. Vzhľadom na to, že výzva prichádza dosť neskoro, pokojne vyjadri svoju solidaritu aj v priebehu nasledujúcich dní.
Čo predchádzalo prepusteniu
Spoločnosť začiatkom roka 2009 skrátila počet pracovných hodín, čo spôsobilo pokles miezd. Zámerom bolo znížiť náklady na úkor zamestnancov, keďže v skutočnosti nedošlo k zníženiu prevádzkovej vyťaženosti aeroliniek. Vedenie firmy síce zmenilo časy letov, no práce je stále rovnako veľa. Jednoducho sa rozhodli, že zamestnanci budú robiť rovnakú prácu za kratší čas. Okrem toho väčšinu zamestnancov najímali na čiastočný pracovný úväzok, hoci pracovali celý deň (čo sa zmenilo až skrátením počtu pracovných hodín). Zamestnanci tiež pracujú v neistých podmienkach. Väčšina má totiž zmluvy na dobu určitú, hoci opakovane dokázali, že sú schopní plniť si svoje povinnosti, a očakávali, že im zmluvy zmenia na dobu neurčitú.
Požiadavky CNT
1. Okamžité zrušenie skrátenia počtu pracovných hodín a znovuzavedenie práce počas celého dňa, čiže vrátenie do stavu spred januára 2009.
2. Zmluvy na dobu neurčitú na plný pracovný úväzok pre všetkých zamestnancov, ktorí boli zamestnaní na čiastočný pracovný úväzok, hoci pracovali celý deň, čo by vyriešilo problém neistej práce.
Reakcia Ryanairu
28. februára 2009 uskutočnila CNT demonštráciu pri novom termináli v Zaragoze. V reakcii na mobilizačné aktivity na pracovisku prepustilo vedenie 27. marca 2009 člena CNT. Údajnou príčinou bola jeho „nevhodnosť“ a pokles pracovného výkonu. V skutočnosti ide o úsilie šéfov potrestať tých, ktorí žiadajú svoje práva, a vzbudiť v ľuďoch strach. CNT odmietla akceptovať toto prepustenie a prislúchajúce odstupné, a žiada znovuzamestnanie svojho člena. 18. apríla uskutočnila demonštráciu a dnes podvečer sa konala ďalšia.
Medzinárodná solidarita
Vzor protestného mailu a faxu do sídla Ryanair nájdeš v tomto RTF súbore (obsahuje aj slovenský preklad; pre Českú republiku je potrebné slovo "Slovakia" zameniť za slovo "Czech Republic"):
Faxy posielaj sem (smerujú do sídla v Írsku; ak nemáš dosť peňazí poslanie viacerých faxov, začni od prvého čísla):
00353 18121674
00353 18121676
00353 1812 1671
00353 18121213
00353 15081702
E-maily posielaj na nasledovné adresy (kópiu prosím pošli aj na priamaakcia(zavináč)priamaakcia(bodka)sk, aby sme vedeli, koľko ľudí sa zapojilo, a mohli informovať aj CNT):
oneills@ryanair.com, penstonm@ryanair.com, greenc@ryanair.com, winiarkskaa@ryanair.com, kellyg@ryanair.com, kahlowm@ryanair.com, itinerary@ryanair.com, info@frsc.net, priceguarantee@ryanair.com.
Ryanair má pomerne zvláštnu politiku kontaktu so zákazníkmi. Na oficiálnej stránke totiž uvádza len kontakty, ktoré je možné využiť len v prípade reklamácie či sťažnosti. Všetky kontaktné údaje sa nám podarilo získať len vďaka webstránke http://www.ryanaircampaign.org/, ktorá odhaľuje praktiky spoločnosti a prístup k zákazníkom.