10. február 2009
Jedna z hlavných myšlienok, ktorá sa skrýva za celou aktivitou My za krízu platiť nemienime! je rozvíjanie kontaktov na lokálnej úrovni. Teda s ľuďmi, ktorí sú ohrození prepúšťaním alebo už boli prepustení. Ak máš to šťastie a medzi nich nepatríš a ani nevieš o žiadnych v tvojom okolí, možno vieš o niekom, kto by nás vedel na niekoho z nich nakontaktovať. Každý máme nejaké sociálne siete, využi tie svoje.
Tento cieľ nám pomôžeš naplniť napríklad tým, že posunieš info o našich aktivitách ohľadom krízy ďalej a požiadaš známych, aby vyplnili dotazník na webe PA (http://kriza.priamaakcia.sk/dotaznik), prípadne využiješ iné možnosti, ktoré spomíname v tomto texte. Ak si nie si úplne istý/á, ako konkrétneho človeka osloviť, možno ti pomôžu tieto tipy:
- Ako začať?
Na začiatku môže stačiť, keď položíš jednoduchú otázku, či tvoj známy/a alebo kamarát/ka náhodou nepozná niekoho, kto robí vo firme, kde sa prepúšťa kvôli kríze. Dobré je zistiť si podľa našich údajov, ktorých zamestnancov či firiem v danom regióne sa to týka. Prepúšťanie kvôli kríze sa však môže týkať aj firiem, o ktorých zatiaľ nevieme.- Oslovený človek nemusí byť ochotný pomôcť.
Je to prirodzené, dôvodom môže byť nedôverčivosť alebo strach. Odporúčame pripomenúť, že nemusí poskytnúť osobné údaje. Podstatné je pre nás skôr info o situácii človeka a nie napríklad telefónne číslo a pod. Pokiaľ ide o použitie vyplnených údajov, je samozrejmé, že budú použité so zreteľom na zachovanie anonymity a na účely súvisiace so sledovaním prejavov krízy.- Základom pri oslovovaní ľudí je vysvetliť, prečo informácie zisťujeme.
Pracujúci (a vôbec nie iba tí prepustení) sú tými, ktorí na krízu doplatia najviac. Kríza sa odrazí (nielen) na nepotešujúcom mzdovom raste u pravdepodobne drvivej väčšiny pracujúcej populácie. Prepustenie niekoľkých tisíc ľudí v priebehu zopár týždňov je pre nás dostatočným dôvodom, aby sme sledovali, čo to spôsobuje. Skúmanie prejavov krízy pre nás nie je len „vedeckou“ či „pozorovateľskou“ aktivitou odtrhnutou od „praxe“.a) Všetky informácie, ktoré získavame, vnímame ako istú skúsenosť pracujúcich. Táto skúsenosť môže byť v duchu porazeného sklonenia hlavy, ale aj náznakov odporu. Nech už je akákoľvek, je nesmierne cenné poznať ju.
b) Porovnateľne cenné je vedieť aj to, ako postupujú šéfovia a odbory, teda ako sa správajú k zamestnancom, ako ospravedlňujú prepúšťanie, aké podmienky pri ukončení pracovnej zmluvy ponúkajú a akých ľudí prepúšťajú ako prvých. Prípadne či vyvíjajú aktivitu (a akú) za účelom zmiernenia dôsledkov krízy. Snažíme sa monitorovať ich konanie z informácií a vyjadrení v médiách, no info od pracujúcich je vždy oveľa hodnotnejšie.
c) Skrátka - všetky získané informácie hovoria o stave, v akom sú pracujúci na Slovensku - o tom, čo sa im hovorí, ako sa s nimi jedná a hlavne ako reagujú. Lepšie pochopenie týchto skutočností považujeme za veľké plus pre pracujúcich ako triedu, a tiež pre potenciálne budúce prejavy nespokojnosti.Na lepšie vysvetlenie celej veci môžu poslúžiť podrobnejšie otázky. Napríklad:
- Aké firmy a zamestnancov zasiahla kríza (odvetvia, pracovné pozície...)?
- V akej situácii sa ocitajú a čo s tým robia (ako reagujú na hrozbu nezamestnanosti; ako chcú vyžiť; postarať sa o seba alebo rodinu; majú niekoho, kto im pomôže?...)?
- Ak sa im podarilo nájsť si novú prácu, za akých podmienok ju získali (mzdových aj iných)?
- Myslia si, že kríza postihla všetkých a že sme vlastne všetci „na jednej lodi“ so šéfmi a majiteľmi a nesieme dôsledky rovnako?
- Nepoužívajú firmy krízu len ako zámienku pre už dlhšie plánovanú reštrukturalizáciu? ...
- Ako prepúšťanie komentujú alebo pociťujú ľudia, ktorí neboli prepustení?- A keď už nič iné, tak aspoň minimum – vyplnenie dotazníka či vylepenie plagátu.
Aj keď získaš kontakt, nemusí sa ti podariť vysvetliť význam tejto aktivity a daný človek s tebou možno nebude chcieť nič riešiť. V takom prípade ho alebo ju skús požiadať aspoň o vyplnenie dotazníka na webe Priamej akcie. Asi sa nájdu takí, ktorí odmietnu aj to, no za pokus to stojí.
Môžeš tiež vylepiť zopár plagátov v okolí firiem, v ktorých sa prepúšťalo alebo bude prepúšťať. Môže sa stať, že sa niekto ozve aj sám.
Od novembra nám prišlo niekoľko desiatok vyplnených dotazníkov a čakáme na ďalšie. Ich cieľom je mapovať prejavy krízy v konkrétnom regióne na základe subjektívneho hodnotenia ľudí, ktorí sa vyjadria. Vďaka patrí tým, ktorí dotazník už vyplnili.
Ak si ho ešte nevyplnil/a, budeme vďační za tvoje odpovede aj za posunutie infa ďalej, aby ho vyplnili ľudia, ktorých poznáš, či už z tvojho regiónu alebo iných. Veľa ľudí nemá internet, preto sme pripravili aj textovú verziu dotazníka, ktorú si môžeš vytlačiť a rozdať. Potom nám ich buď pošli poštou, alebo, ak nie sú odpovede veľmi obsiahle, môžeš ich aj prepísať do online dotazníka alebo prepísať a poslať e-mailom.
Textová verzia dotazníka (30 KB, formát RTF)
Online verzia dotazníka
Držíme palce a v prípade otázok sa nám ozvi na e-mail: kriza(zavináč)priamaakcia(bodka)sk
Priama akcia – MAP Slovensko
www.priamaakcia.sk
Súvisiace články:
MY ZA KRÍZU PLATIŤ NEMIENIME!
Začína druhá fáza MY ZA KRÍZU PLATIŤ NEMIENIME! - pomôž zistiť viac o situácii v tvojom regióne!
MY ZA KRÍZU PLATIŤ NEMIENIME! - okamžitá komunikácia
MY ZA KRÍZU PLATIŤ NEMIENIME! - pomoc s prekladmi zahraničných článkov a rozhovorov
MY ZA KRÍZU PLATIŤ NEMIENIME! – šírenie informácií cez web fóra, bannery, myspace/facebook, plagáty...
MY ZA KRÍZU PLATIŤ NEMIENIME! – diskusné fórum kriza.priamaakcia.sk
MY ZA KRÍZU PLATIŤ NEMIENIME! – lokálne kontakty a dotazník (ako na to?)
MY ZA KRÍZU PLATIŤ NEMIENIME! – mapa prepúšťania
MY ZA KRÍZU PLATIŤ NEMIENIME! - ako sa postaviť ku kríze
Plagáty, letáky, dotazník a internet - tipy na rozšírenie informácií o kríze a jej prejavoch
Výzva PA: „My za krízu platiť nemienime!“ Možnosť aktivít na Slovensku aj v ČR
SÚVISLOSTI KAPITALIZMU
Záznam z vysielania Rádia PA o kríze
O kríze a kapitalizme: Rozhovor s profesorom Andym Klimanom (1. časť)
O kríze a kapitalizme: Rozhovor s profesorom Andym Klimanom (2. časť)
Kriticky ku kríze # 1 - prednáška v Bratislave 16.1.2009
OECD: Recesia je tu
PRAKTICKÉ
Tipy a triky na pracovisku nielen v čase krízy: maródka, prerušovaný štrajk, otvorené ústa (3)
Tipy a triky na pracovisku nielen v čase krízy: práca podľa pravidiel a spomalenie (2)
Tipy a triky na pracovisku nielen v čase krízy: Úvod (1)