Priama akcia je solidárny zväz pracujúcich,
ktorý sa sústreďuje na riešenie problémov
na pracovisku a v komunite, a na organizovanie solidárnych akcií za práva a požiadavky
pracujúcich na Slovensku aj v zahraničí. Od roku 2000 je sekciou Medzinárodnej asociácie pracujúcich (MAP), ktorá v súčasnosti združuje zväzy a skupiny z 21 krajín sveta.

KATT hlási: Blava piesok, Tatry sneeeeeeehh!

4. marec 2007

Cez víkend 16.-18.2. sme plánovali ďalšiu kattovicu do oravských hôr. Dopadli sme tak, že sme skončili na Devíne v Blave, hehe. Nevzdali sme to však a 23.2. sme už smerovali do Habovky v oblasti Západných Tatier, resp. Roháčov. Všade sneh a my!

18.2. Devín – Sandberg

Náš pôvodný plán bol Oravice na Orave:). Po chaosení, nejasnostiach s ubytovaním, klesajúcich počtoch potvrdených kaťákov a probléme s chýbajúcim výstrojom však deň pred odchodom (či skôr neskorú noc, že Ica;)) z plánu zišlo. Počasie malo byť veľmi pekné, takže padol nápad urobiť si prechádzku aspoň v Bratislave. A tak sme sa popoludní 18.2. ocitli v  počte 10 (teda 10+1, že Miška;)) v autobuse smerom do Devína. Polovicu ľudí sme ani nepoznali, čo ale vôbec nebolo na škodu. Našim cieľom bol Sandberg, miesto, ktoré nič nehovorilo ani niektorým Blavákom, o to ale lákavejšie. Z Devína nás čakal celkom pohodový výstup na náučný chodník smer Sandberg. Cesta išla cez NPR Devínska Kobyla, teda cez kopec nad Devínom smerom do Devínskej Novej Vsi, trocha lesík, trocha vetrík (nepotvrdilo sa síce „keď v Bratislave fúka, na Devíne je víchrica“, ale niečo pravdy na tom bude). Dobrá nálada, debatovanie, slnko. Nič náročné, proste pekná nedeľná prechádzka, ktorá mi úplne bodla po všetkých možných stresoch. Miška mala možnosť otestovať si čaro tehotenskej turistiky a zvyšok si trocha mohol vylepšiť kondičku. Cestou dumáme, čo za krajinu je to naľavo od nás, niektorých dokonca napadlo, že Čechy (veď za Moravou... ale inak sme v podstate celkom múdri a inteligentní, hehehe) a komentujeme domovinu našich rakúskych susedov.
Po asi hodine sme sa dostali na pre minimálne polovicu z nás neznáme miesto menom Sandberg. Ide o pozostatok mora, ktoré tu kedysi bolo. Ak „nedopatrením“ zídete zo značenej trasy nájdete tu odtlačky rôznych pradávnych mušlí a naberiete si do topánok trocha piesku a možno na vás zamáva aj ujo z ochrany životného prostredia, ktorý vám však ťažko dá pokutu, keď dobre vie, že v ten deň tam ešte takých ako vy bude niekoľko desiatok... Trocha blbo vyriešená ochrana...
Dali sme si obednú prestávku a vyrazili späť do Devína, ale spodnou trasou, ktorá je tiež veľmi pekná. V Devíne sme ešte navštívili „open air“ geologické múzeum, ktoré sa podobá na opustené stavenisko s 18 tonovou žulou z Južnej Ameriky... Príjemne oddýchnutý a trošku unavení to po vyše troch hodinách výletovania vzdávame a nasadáme na bus späť do Blavy a našich každodenných stresov...

23.–25. 2. 2007 Habovka (725 m.n.m., Západné Tatry/Orava/Roháče)

A teraz konečne náš vytúžený sneh!!! Predtým ale znova kopec chaosu, kedy sme sa napríklad v piatok poobede dozvedeli, že naše ubytovanie bude o čosi drahšie a v inej dedine. Boli sme ale nastavení na oddychovanie a pohodu, tak sme sa tým nejak veľmi nezaťažovali. Naša výprava bola tentokrát skromná, iba 5(+1:)), ale lepšia taká matematika ako výpočty s nulou... Habovka je dedina pred Zubercom, konečnou zastávkou autobusov v turistickej a lyžiarskej oblasti na Orave. Naše ubytovanie bolo hotovým luxusom (zvedaví majú smolu, neprezradím, aspoň nabudúce budete mať o to viac motivácie pridať sa k nám;)) za ceny, ktoré nám prišli v danej lokalite neštandardne nízke (čo ale bolo spôsobené asi už zmienenou zmenou pôvodného miesta ubytovania). Už chýbalo iba napojiť sa na WiFi z vedľajšieho domu...
Na túru sme ale prišli odreagovať sa od práce a internetu a našťastie sme nemali ani absťáky, hehe.

Sobota

Vyrážať sme mali v sobotu okolo 10.00, lebo sme čakali ešte jednu posilu, takže sme si všetci vychutnali, aké je to spať aspoň tých 8 hodín denne. Posila nakoniec nemohla doraziť, ale aj tak by sme asi nevstali skôr. Na túru teda vyrážame až po 11.00. Ideme do neďalekej Zverovky, známej hlavne ako lyžiarske centrum. Mape sme teda nedali moc zabrať, takže končíme asi tak, že prichádzame autom do niečoho, čo by mohlo byť časťou nejakej dediny a pýtame sa miestneho „Kde je Zverovka?“, „Tu ste vo Zverovke!“ OK, trocha humoru na obed nezaškodí. Pokúšame sa nájsť značenie smerom k našim kopcom, ideme cez lesík, brodíme sa snehom a vychádzame na mieste, ktoré by sme mali bližšie, keby sme sa vrátili po normálnej ceste. Naokolo bližšie... Ale aspoň sme konečne mohli počuť to chrastenie SNEHu, ktoré patrí k poriadnej zime! Ešte superklzká cesta popri zaparkovaných autách lyžiarov, naše závistlivé pohľady na lyžujúcich sa a už sme pri vstupe do Západných Tatier, ktoré sú súčasťou Národného parku Vysoké Tatry.
Čas zatiaľ veľmi nevnímame, kým sa neocitáme na rázcestí. Buď Ťatliakova chata a prechod cez jazerá a Roháčsky vodopád (1250 m n.m.) alebo Vodopád a možno jazerá (čiže o dosť kratšia verzia). Je 12.50 a záver jasný – vodopád.
Obloha je polojasná, ale vrcholky sú v mrakoch, pohľad je to ale aj tak krásny. Odkedy sme vyrazili je chladnejšie a chladnejšie. V snehu sa ale brodiť nemusíme, chodník je vyšľapaný a široký, aj so stopou pre bežkárov. Zakrátko sa končí cesta a vstupujeme do hustejšieho lesného porastu. Všetko ako má byť. Po vyše polhodine šľapania je pred nami menší kopček, čochvíľa by tu už mal byť aj vodopád.
A je tu, krásne modrý a pôsobivý! Predierame sa cez neznačenú a málo vychodenú cestičku priamo k nemu a kocháme sa pohľadom. Je takmer celý zamrznutý, zhora prská voda, ktorá tečie popod veľkú ľadovú bariéru a nižšie sa znova ukazuje, aby hneď zmizla pod nami. Fotíme, oddychujeme, užívame si atmosféru miesta. Prestávka na obed, kopec čokolády a dávame sa na zostup späť k rázcestiu, lebo je jasné, že na jazerá by sme to pred zotmením nestihli. Teda tam aj hej, ale naspäť leda tak vrtuľníkovým expresom... Dohadujeme sa, že ešte by sme mohli ísť pozrieť Múzeum oravskej dediny. Balíme a padáme dole. Ja doslova - po obvyklom behu z kopca po neistom snehu. Najobľúbenejšia časť turistiky mi moc nevyšla a končím derúc zem ramenom, hehe. Na rázcestie sa dostávame po 14.15 a 15.25 už parkujeme pred Múzeom, ktoré je na naše sklamanie už zatvorené. Tak hádam niekedy nabudúce.
Túra nás kupodivu nejak zmohla a tak si dávame bábätkovský oddych na našej ubytovni. Večer ideme na pizzu do jednej z miestnych reštaurácií s bratislavskými cenami. Ica na záchode preskakuje dvere bez kľučky (ktorá ktovie prečo je na mužských toaletách...) a vracia sa s odretou rukou, prižmúreným pohľadom a stiahnutými perami, za ktorými jasne vidieť ceriace sa zúrivé zuby, hehe. Platíme, ako bolestné si berieme pekný pohár a padáme do hajan, aby sme konečne vstali skôr...

Nedeľa

Tentokrát vyrážame pred deviatou na kopec Skorušina (1314 m.n.m.). Trasu nám odporučil miestny lesník, cez ktorého sme mali aj ubytovanie a pravdepodobne si myslel, že sme nejakí znudení bratislavskí výletníci... Vyšli sme smerom na modrú, ktorá vedie zo začiatku dediny cez mierne zarastenú lúku až k veľkej lúke, kde blato vystriedal sneh. Počasie je opäť výborné, ešte lepšie ako v sobotu, a to údajne malo fúkať a byť zamračené. Na rázcestníku v sedle Biedna, kde sme za necelú hodinu odbočujeme na červenú a po asi 10 minútach vidíme, že sme urobili krásne zbytočný oblúk po tej našej modrej, „Naokolo bližšie“ sa opakuje, ale čo už, šľapeme ďalej. Cesta monotónna, samé stromy, bežkárska trať, ktorú sa spočiatku snažíme tolerovať (vo finále z nej nezostáva ani náznak jej pôvodného určenia, hádam nám bežkári odpustia...). K vrcholu to majú byť zhruba dve hodiny a pred jeho dosiahnutím nás čakajú dva menšie vrcholy. V domnienke, že jeden sme už určite minuli si spokojne vykračujeme lesom a začíname sa pomaly sťažovať na lesníkom vybranú trasu. Ale ok, prišli sme oddychovať, nie?
Keď prichádzame k prvej značke, zisťujeme, že až teraz sme na prvom vrchole, že časovo sme značne pozadu a že to takým tempom nestihneme. Miške to síce ešte celkom ide, ale radšej nechce riskovať prípadné možné vysilenie a komplikácie pri návrate, tak sa dohadujeme, že oni pôjdu s Danielom naspäť a my ideme ďalej.
Je 11.20. Pridávame do kroku a veríme, že všetko stihneme a že pred nami bude čoskoro druhý vŕšok a potom už len 200 m stúpania a sme na vrchole Skorušiny. Krajina je stále monotónna. Furt ta jedna bežkárska trať, stromy, žiaden výhľad. Ideme, ideme, ideme, ideme a ideme. A ideme. A ideme. A... Do toho ešte zhoršujúci sa sneh, do ktorého sa stále viac zabárame. S pribúdajúcimi hodinami začíname byť trocha naštvaní a okolo jednej sa zastavujeme pri akom-takom výhľade na Roháče. Ica zo seba vychrlí pár nadávok, prižmúri oči, vycerí zuby, urobí pár fotiek a jednohlasne sa zhodujeme na ústupe.
Cestou preberáme naše pracoviská, túžby, úskalia anarchistickej scény na Slovensku, čo má a čo nemá význam a podobné témy. Okolo 14.20 vychádzame z lesa znova čeliac príšernému pohľadu na to, ako sme šli naokolo. Ica s Vladom si robia do it yourself boby a už si to ženú dole. O pár sto metrov nižšie sa nám naskytá prekrásny výhľad na Roháče a o ďalších pár sto metrov milý odkaz od Mišky a Daniela v podobe „sediaceho golema“ v snehu, s ktorým sa fotíme. Zvyšok už iba sneh, snehoblato, blato a skúsenosť, ako sa dá zablúdiť v obci, ktorá skoro nemá ulice, hehe.
Okolo tretej sme už v našej luxuschyži, líhame si do postelí a oddychujeme/spíme, aby sme o necelé dve hodiny opustili Habovku, kde sme strávili veľmi pekný víkend..

Ďalšiu túru plánujeme na koniec marca. Ak sa chceš pridať, píš na kattkolektiv(zavináč)yahoo(bodka)com.

Michal

Ďalšie fotky:

Sandberg - zima či jar?

Odtlačky mušlí na Sandbergu

Sandberg dnes...

...a Sandberg pred miliónmi rokov

Roháče - kamže-kam turisti?

Roháčsky vodopád

Naokolo bližšie...

Roháče vo svojej kráse

Sediaci golem

KATT rocks!

Diskusia

Vitajte v diskusii k článku. Cieľom diskusie je navzájom sa deliť o svoje pohľady na tému, skúsenosti a nejasnosti.
Ďakujeme, že v diskusii komunikujete s úmyslom konštruktívnosti, vzájomnej pomoci a úcty. Všetka komunikácia, ktorá ma iné ciele, bude presunutá tam, kam patrí - do smetného koša.

Pridaj pr?spevok

ODPORÚČAME

(píš s diakritikou)

SPRÁVY

Večer so zväzom Priama akcia v Hájovni – ako konáme a aké sú možnosti zapájať sa?
13.02.2024 V sobotu 16.3. sa uskutoční akcia, kde budeme rozprávať o úspešnom organizovaní sa, ako sa nám darí prepájať anarchistické myšlienky s praktickou činnosťou, ale aj o veciach, ktoré zaujímajú teba.

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Trnave (21.2., Kubik)
05.02.2024 Po krátkej pauze pokračujeme ďalším stretnutím aj v trnavskom Kubiku na Štefánikovej 4 o 19:00! Stretnutia sú pre ľudí, čo chcú aktívne riešiť problémy v práci, majú nápady na aktivity v regióne alebo sa chcú zapojiť do aktivít, ktoré prebiehajú alebo sa plánujú, prípadne chcú podebatovať o témach spojených s anarchosyndikalizmom. Tentokrát budeme okrem iného pokračovať v prípravách kampane „Ideš na brigádu?“. Ako zvyčajne budú na mieste aj naše propagačné materiály a publikácie.
FB podujatie: https://www.facebook.com/events/1459488891447683/

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Košiciach (18.1.)
08.01.2024 Vo štvrtok 18. januára o 18:30 sa v Košiciach uskutoční ďalšie otvorené stretnutie. Stretnutia sú určené pre ľudí, ktorí chcú aktívne riešiť problémy v práci (napríklad, ale nielen nevyplatené mzdy), prispieť do diskusie vlastnou témou, návrhom na činnosť alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Okrem iného sa budeme rozprávať napríklad o vyriešených a aktuálnych prípadoch problémov v práci, a o plánovaných verejných akciách na východe. Ak chceš prísť, kontaktuj nás cez FB alebo e-mail (zvazpa zavináč riseup.net). Prípadne vyplň aj náš dotazník - https://www.priamaakcia.sk/zapoj-sa. Následne sa dohodneme na podrobnostiach o mieste a čase stretnutia. FB podujatie: https://www.facebook.com/events/342985685178235

Ohliadnutie sa za otvoreným stretnutím v Skalici
10.09.2023 Otvorené stretnutie PA sa uskutočnilo prvý raz v regióne mimo väčších miest. Poteší, že aj na Záhorí sú ľudia, ktorí sa chcú aktívne zapájať do riešenia problémov na pracoviskách a komunite, navzájom si pomáhať a učiť sa od seba. Nadobudnuté zručnosti sa v budúcnosti zídu pri vedení sporov a ďalšom organizovaní sa. Príjemná pracovná atmosféra dotvárala celý priebeh stretnutia a dohodli sme viacero praktických vecí a možností ako sa zapojiť. K dispozícii boli tiež materiály súvisiace s anarchosyndikalizmom a hnutím pracujúcich.

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Bratislave (20.9., Foajé)
30.08.2023 Po mesačnej prestávke pokračujeme od 20. septembra v otvorených stretnutiach vo Foajé na Štefánikovej 16 o 19:00. Stretnutia sú pre ľudí, čo chcú aktívne riešiť problémy v práci, majú nápady na aktivity v regióne alebo sa chcú zapojiť do aktivít, ktoré prebiehajú alebo sa plánujú, prípadne chcú podebatovať o témach spojených s anarchosyndikalizmom. Ako zvyčajne budú na mieste aj naše propagačné materiály a publikácie. FB podujatie: (FB podujatie)

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Košiciach (17.8.)
04.08.2023 Vo štvrtok 17. augusta o 17:30 sa v Košiciach uskutoční ďalšie otvorené stretnutie. Stretnutia sú určené pre ľudí, ktorí chcú aktívne riešiť problémy v práci (napríklad, ale nielen nevyplatené mzdy), prispieť do diskusie vlastnou témou, návrhom na činnosť alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Okrem iného sa budeme rozprávať napríklad o vyriešených a aktuálnych prípadoch problémov v práci, a o plánovaných verejných akciách na východe. Ak chceš prísť, kontaktuj nás cez FB alebo e-mail (zvazpa zavináč riseup.net). Prípadne vyplň aj náš dotazník. Následne sa dohodneme na podrobnostiach o mieste a čase stretnutia. (FB podujatie)

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Skalici (30.8.)
30.07.2023 Vďaka dotazníku sme sa v poslednom čase spoznali s ľuďmi z viacerých regiónov. Naším cieľom je, aby sa rozvíjali aktivity v čo najviac lokalitách a nielen vo veľkých mestách ako sú Bratislava, Košice či Trnava. Aj preto nás teší, že ďalšie otvorené stretnutie bude v Skalici. Určené je pre ľudí, čo chcú aktívne riešiť problémy v práci či na brigáde, majú nápady na aktivity v regióne alebo sa chcú do nejakých zapojiť, prípadne chcú podebatovať o témach spojených s anarchosyndikalizmom a spoznať podobne zmýšľajúcich ľudí z regiónu. Ak chceš prísť, kontaktuj nás vopred cez FB alebo e-mail (zvazpa zavináč riseup.net) alebo vyplň spomínaný dotazník. Následne sa dohodneme na podrobnostiach o mieste a čase stretnutia. Na mieste budú aj naše propagačné materiály a publikácie. (FB podujatie)

Prenasledovanie odborov v Rusku
11.07.2023 Z rôznych miest Ruska neustále prichádzajú správy o represiách voči odborom. Zámienky na prenasledovanie sú rôzne, vždy však ide o pomstu zo strany štátu a kapitálu. Vo vojenskej atmosfére militarizácie a „mobilizácie národa“ navyše vzniká ešte väčší priestor na útoky na pracujúcu triedu.
V minulom roku sa represie dotkli odborového zväzu Kuriér, ktorí sa dostali do povedomia svojimi štrajkami a ktorého hlavná postava Kirill Ukrajincev bol 26. apríla 2022 zatknutý (viac info tu https://priamaakcia.sk/Podpor-odbory-Kurier-v-Rusku-celia-represii-zo-strany-rezimu.html).

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Bratislave (12.7., Foajé)
02.07.2023 Aj v júli otvoríme od 19:00 priestory Foajé na Štefánikovej 16 pre ľudí, čo chcú aktívne riešiť problémy v práci, majú nápady na aktivity v regióne alebo sa chcú zapojiť do aktivít, ktoré prebiehajú alebo sa plánujú, prípadne chcú podebatovať o témach spojených s anarchosyndikalizmom. Ako zvyčajne budú na mieste aj naše propagačné materiály a publikácie. (FB podujatie)

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Trnave (28.6., Kubik)
24.06.2023 V stredu 28. júna budeme o 19:00 opäť v Kubiku na Štefánikovej 4 (FB podujatie). Príď aj ty, ak chceš aktívne riešiť problémy v práci (napríklad, ale nielen nevyplatené mzdy), prispieť do diskusie vlastnou témou, návrhom na činnosť alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Na mieste budú aj naše propagačné materiály a publikácie.

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Bratislave (21.6., Foajé)
31.05.2023 V stredu 21. júna budeme opäť vo Foajé na Štefánikovej 16 (FB podujatie). Príď aj ty, ak chceš aktívne riešiť problémy v práci (napríklad, ale nielen nevyplatené mzdy), prispieť do diskusie vlastnou témou, návrhom na činnosť alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Na mieste budú aj naše propagačné materiály a publikácie.

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Košiciach
15.05.2023 V utorok 23. mája o 17:30 sa v Košiciach uskutoční ďalšie otvorené stretnutie. Stretnutia sú určené pre ľudí, ktorí chcú aktívne riešiť problémy v práci (napríklad, ale nielen nevyplatené mzdy), prispieť do diskusie vlastnou témou, návrhom na činnosť alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Okrem iného sa budeme rozprávať napríklad o vyriešených a aktuálnych prípadoch problémov v práci, a o plánovaných verejných akciach na východe. Ak chceš prísť, kontaktuj nás cez FB alebo e-mail (zvazpa zavináč riseup.net). Prípadne vyplň aj náš dotazník. Následne sa dohodneme na podrobnostiach o mieste a čase stretnutia.

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Bratislave (17.5., Foajé)
26.04.2023 V stredu 17. mája o 19:00 budeme znova vo Foajé na Štefánikovej 16 (použi zvonček naľavo od dverí, prídeme ti otvoriť). Stretnutia sú určené pre ľudí, ktorí chcú aktívne riešiť problémy v práci (napríklad, ale nielen nevyplatené mzdy), prispieť do diskusie vlastnou témou, návrhom na činnosť alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Na mieste budú aj naše propagačné materiály a publikácie. FB podujatie: fb.com/events/3308024289463267

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Košiciach (Collosseum, 27.4.)
21.04.2023 Vo štvrtok 27. apríla o 17:30 sa v Collosseu uskutoční ďalšie otvorené stretnutie. Stretnutia sú určené pre ľudí, ktorí chcú aktívne riešiť problémy v práci (napríklad, ale nielen nevyplatené mzdy), prispieť do diskusie vlastnou témou, návrhom na činnosť alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Okrem iného sa budeme rozprávať napríklad o vyriešených a aktuálnych prípadoch problémov v práci, či o podujatí k 100. výročiu MAP konanému 1. apríla v Košiciach.

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Bratislave (Foajé, 12.4.)
05.04.2023 Od apríla sa mení miesto stretnutí. Najbližšie bude v stredu 12. apríla o 19:00 vo Foajé na Štefánikovej 16 (použi zvonček naľavo od dverí, prídeme ti otvoriť). Stretnutia sú určené pre ľudí, ktorí chcú aktívne riešiť problémy v práci (napríklad, ale nielen nevyplatené mzdy), prispieť do diskusie vlastnou témou, návrhom na činnosť alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Okrem iného sa budeme rozprávať napríklad o vyriešených a aktuálnych prípadoch problémov v práci, či o podujatí k 100. výročiu MAP konanému 1. apríla v Košiciach.

Ďalšie>>
Vlastníci servera a domény priamaakcia.sk nezodpovedajú za obsah zverejnených príspevkov a nemusia sa s nimi stotožňovať.