Hrozba a chuť ísť do štrajku vodičom SAD Poprad pomohla
27. marec 2007
Štrajk vodičov Slovenskej autobusovej dopravy, a.s. (SAD) Poprad v piatok 23. marca 2007 nebol. Vedenie pristúpilo na väčšinu požiadaviek odborov, tou hlavnou bolo 15-percentné zvýšenie miezd pre zamestnancov. Podľa našich informácií by mala dohoda vstúpiť do účinnosti začiatkom tohto týždňa. Nasledujúci článok je zamyslením nad štrajkom a jeho významom.
Ako vyzerali mesiace pred štrajkovou pohotovosťou
Celá situácia sa diskutovala na tradičných krajskych radách odborových zväzov v doprave (resp. jednotlivých základných organizácií, t.j. ich predstaviteľov). S vedením začali prvé jednania 12.1. 2007, kde sa všetky strany dohodli. 18.1. malo dôjsť k podpisu dohody, no podpis zástupcov podniku chýbal. Začal sa teda dlhý proces zvolávania štrajku, ktorý chceli odborári urobiť v súlade s právnou formou, ktorá určuje podmienky zvolania štrajku.
Podľa kolektívnej dohody mali mať pracovníci SAD zvýšenú mzdu počnúc 1. januárom 2007. Prečo k tomu nedošlo a prečo vedenie odmietlo podpis januárovej dohody sa nedá povedať s určitosťou. Hovorilo sa, že pán Danko, majiteľ SAD Poprad, presunul potrebné financie do svojho hokejového tímu v Prešove, chýbajú ale jasné dôkazy. Predsa však , faktom je, že SAD Poprad dostala od štátu o 12,5% viac na výplaty, ktoré mali byť zvýšené už v januári a neboli.
Štrajk alebo sprofanované, ale stále platné „v jednote je sila“
Prečo vedeniu trvalo od januára až doteraz, kým kapitulovalo? Ako sa zdá, dôvodom bolo podcenenie odborárskej sily. Vedenie nepredpokladalo takú vysokú podporu štrajku u radových odborárov. Samotný majiteľ sa domnieval, že štrajk chce iba Michal Čekel, odborový predák pri SAD Poprad.
O štrajku sa hlasovalo tajným hlasovaním a rozhodlo o ňom 85,5% z vyše dvoch stoviek prítomných členov odborov. Ostrý štrajk by pre SAD Poprad podľa médií znamenal straty v tržbách do 1 mil. Sk. Len v rannej špičke by sa štrajk dotkol 350 spojov prímestskej dopravy v prevádzkach Poprad, Levoča a Kežmarok. SAD Poprad má v súčasnosti 270 zamestnancov, z toho 230 vodičov a 180 autobusov.
Výsledkom hrozby štrajkom je zvýšenie hodinovej mzdy vodičov SAD Poprad v 6. platovej triede z 59,20 Sk na 68 Sk a u ostatných zamestnancov zvýšenie tiež o 15 %. Dohodlo sa aj ďalšie zvýšenie príplatkov pre vodičov kĺbových autobusov. Ústupok nastal v prípade príplatkov za predaj cestovných lístkov a v otázke odpoludňajších zmien.
Význam konfliktu
Medzi vodičmi autobusov bolo skutočné odhodlanie ísť do štrajku a po úspechu sú samozrejme šťastní a určite aj hrdí. Podarilo sa prekonať aj prekážku, ktorú kladú pracujúcim, paradoxne, často vlastné odbory a ich predáci – úsilie o udržanie sociálneho zmieru za každú cenu, ktoré niekedy vedie k dohodám majiteľov a predákov za chrbtom zamestnancov.
Na druhej strane, aj v prípade SAD Poprad bol u odborárskych zástupcov prítomný postoj, že všetko musí ísť podľa zákona, ktorý je v otázke štrajku, povedzme si na rovinu, značne obmedzujúci. Môžeme sa domnievať, že len vďaka špecifickosti situácie (kedy vedenie urobilo fatálne chyby) sa podarilo konflikt vyhrať. Preto daný postup nemožno považovať za modelový príklad postavenia sa za vlastné požiadavky pri každom konflikte (ak vôbec existujú nejaké modelové príklady...).
Nič to však nemení na skutočnosti, že pre ostatných pracujúcich môže byť tento príklad veľmi pozitívny. Potvrdilo sa, že ak ľudia držia spolu, má vedenie omnoho ťažšiu pozíciu na ich rozdelenie a predlžovanie problému vedie skôr k radikalizácii a väčšiemu odhodlaniu použiť priame akcie ako k ich zmenšovaniu.
Michal Tulík a Daniel Drevený
(Priama akcia – MAP Slovensko)
Informácie boli čerpané z masmédií a rozhovorov s autobusármi. Ďakujeme všetkým, ktorí nám pomohli pri ich získavaní.
PS: Ak toto čítajú pracovníci SAD alebo ak takých niekto poznáte, boli by sme radi, keby sa nám ozvali. Považujeme za nevyhnutné, aby sa pracujúci medzi sebou delili o podobné skúsenosti, aby vedeli, aká nálada je medzi ľuďmi v takej situácii, ako to prežívajú, čo robí manažment apod. A samozrejme, táto výzva platí nielen pre autobusárov!
Kontakt: priamaakcia(zavináč)priamaakcia(bodka)sk