Protest pracovníkov školstva 13. 9. v Bratislave

12. septembra 2011

Protest pracovníkov školstva 13. 9. v Bratislave

12. september 2011

V utorok 13.9. od 11.00 do 13.00 sa bude na Námestí slobody konať protest zamestnancov a zamestnankýň školstva. Akciu organizuje Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZ PŠaV). Mobilizácia k dosiahnutiu učiteľských požiadaviek prebieha už od jari 2011 a angažujú sa v nej nielen odbory, ale aj nezávislá iniciatíva učiteľov. Protest v utorok podľa nás stojí za podporu.
Aktualizácia: leták na akciu 13.9.2011 v PDF


Protesty v roku 2003

Posledné väčšie akcie pracovníkov školstva sa na Slovensku uskutočnili v prvej polovici roka 2003. Koncom mája sa vo všetkých okresných mestách uskutočnili protesty pod záštitou OZ PŠaV, ktoré podporila aj Priama akcia. Odbory si kládli za cieľ zmeniť nepriaznivý vývoj v oblasti sociálneho zabezpečenia, zamestnávania a odmeňovania zamestnancov v školstve a financovania školstva.

Akcie boli načasované na obdobie po maturitách, takže pochopiteľne nevyvolali takmer nijaký tlak. Požiadavky neboli splnené, a tak odbory vyhlásili celoslovenský štrajk, no v ešte horšom dátume – 20. júna, keď sa už uzatvárali známky na základných a stredných školách a končilo skúškové obdobie na vysokých školách. Reálne štrajk nepredstavoval nijakú hrozbu, čo si mnoho učiteľov uvedomovalo, a tak štrajkovalo neveľmi presvedčene. Odbory si chceli zachovať tvár vyhláseniami o prípravách na štrajk v septembri, ku ktorému však nedošlo.

Organizačné úsilie vyšlo nazmar, bojovnosť pracujúcich utlmili prázdniny a nevznikla nijaká ďalšia iniciatíva, ktorá by na protesty nadviazala. Následne sa za zlepšenia „bojovalo“ za vyjednávacími stolmi. Čo odvtedy dohodli zástupcovia odborov so zástupcami vlády a ďalších inštitúcií, vie posúdiť každý pedagogický aj nepedagogický zamestnanec sám...


Požiadavky učiteľskej iniciatívy a odborov

Po ôsmich rokoch sa pracovníci školstva ozývajú opäť. Nové pokusy o presadenie požiadaviek pochádzajú od dvoch aktívnych skupín.

1) Nezávislá apolitická iniciatíva okolo portálu Ako ďalej učiteľ? a facebookovej skupiny. Ide o skupinu učiteľov združujúcich sa okolo petície za lepšie školstvo na Slovensku, ktorých symbolom je bledomodrá stužka. Petíciu zatiaľ podpísalo zhruba 35 000 ľudí. Cieľom petície je získať silnejší hlas pri vyjednávaniach, hoci na webstránke sa otvorene priznáva, že ak sa aj niečo vyrokuje, budú to skôr kozmetické úpravy, presne ako doteraz.

Požiadavky iniciatívy sú tieto:
1. aby vláda, podľa vzoru krajín OECD, počítala s finančnou čiastkou pre školstvo minimálne 6 % z HDP,
2. aby navýšené financie boli použité najmä na platy učiteľov a odborných zamestnancov tak, aby nástupný plat učiteľa bol 1,2 násobkom priemerného platu v národnom hospodárstve za predchádzajúci rok. Ďalší percentuálny rast odvíjať od dnes platných tabuliek,
3. aby bol možný odchod pedagóga do dôchodku v 56. roku života alebo po odpracovaní 30 rokov v školstve,
4. aby sa prehodnotil kreditový systém, najmä aby sa zrušila 7-ročná lehota platnosti kreditov.

2) Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZ PŠaV). Na svojej webstránke http://www.ozpsav.sk uvádza, že združuje vyše 66 000 pedagogických a nepedagogických zamestnancov zo všetkých úrovní školského systému a vedy. 30. júna 2011 vyhlásil štrajkovú pohotovosť. Je členským zväzom Konfederácie odborových zväzov (KOZ).

Odbory žiadajú vládu, aby plnila Programové vyhlásenie v oblasti školstva, konkrétne má:
1. systémovo zvyšovať výšku finančných zdrojov na školstvo tak, aby podiel z HDP na školstvo bol do konca jej volebného obdobia porovnateľný so štátmi EÚ,
2. zvýšiť mzdové ohodnotenie zamestnancov školstva, aby bol zabezpečený rast ich reálnych platov,
3. upraviť systém odmeňovania zamestnancov v školstve tak, aby platy pedagogických zamestnancov boli na úrovni 1,2 až 1,6-násobku priemerného platu v národnom hospodárstve a platy nepedagogických zamestnancov boli porovnateľné s podobnými kategóriami v iných rezortoch.


Cesta k splneniu požiadaviek

Rezignácia, neschopnosť zjednotiť sa do kolektívnej protestnej či štrajkovej akcie a odchod do iného zamestnania je realitou učiteľskej profesie. Tohtoročné aktivity však znova dali učiteľom hlas, umožnili diskusie medzi nimi a mobilizačnú činnosť aj na úrovni vlastných pracovísk, čo je základ pre prípadné ostrejšie akcie do budúcnosti. Pracovníci v školstve majú opäť pocit, že dosiahnutie lepších podmienok je reálne.

Ostávajú však viaceré otázniky, najmä
1) spôsob, ako dosiahnuť požiadavky,
2) rozdielne požiadavky najaktívnejších skupín učiteľov,
3) snaha získať na svoju stranu ostatných pracujúcich a študentov.

Kým iniciatíva neuvádza nijaké konkrétne praktické kroky, resp. sme si nijaké nevšimli (ak sa mýlime, budeme radi za opravu), odbory nejasne spomínajú celoslovenský štrajk. K nemu pritom ešte v júni nedostali súhlas od základných organizácií, teda od vlastných členov. V posledný augustový deň však podľa predstaviteľky odborov Rada zväzu prijala „opatrenia na ďalší postup zväzu pri presadzovaní požiadaviek zväzu, nevynímajúc vyhlásenie ostrého štrajku“.

Je jasné, že protest v utorok nedosiahne požadované zmeny. Môže však byť priestorom na diskusiu, ktorá by mohla vyriešiť mnohé nejasnosti. Nejde iba o spôsob, akým sa má dosiahnuť splnenie požiadaviek, ale aj o to, aké budú. Iniciatíva a odbory sa v nich nie celkom zhodujú, požiadavky odborov vyznievajú priveľmi všeobecne. Nejednotnosť v požiadavkách môže pritom nahrávať oponentom protestov a štrajku. Okrem toho, školstvo nie sú iba učitelia, ale aj nepedagogickí pracovníci, o ktorých požiadavkách veľmi nepočuť.

Ďalšia otázka je, ako vôbec zastrešiť prípadný spoločný postup či dokonca štrajk, keď si naň oficiálne budú robiť nárok odbory a tlačiť sa do pozície toho, kto kontroluje, rozhoduje a prijíma závery. Iniciatíva nenamieta voči spolupráci s odbormi, no chce si zachovať autonómiu. Práve tá by však mohla byť spoločným postupom ohrozená. Navyše, odbory zatiaľ nemajú potrebu vnímať iniciatívu ako partnera. Príkladom je ich vyjadrenie, že splnenie požiadaviek iniciatívy učiteľov je v podstate nereálne a odbory majú na dosiahnutie svojich cieľov svoju stratégiu, ktorej sa mienia držať.

Potenciál k akcii tu síce je, no nikto asi zatiaľ nemá konkrétnejšiu predstavu o jej podobe, trvaní a sile. Zabúda sa tiež na zapojenie a získanie podpory od žiakov, študentov a rodičov. Vzdelávanie predsa neznamená iba sedieť v školskej lavici a prijímať teoretické vedomosti. Generácie, ktoré sa školou pripravujú na nástup do zamestnania, by mali rozumieť aj takým veciam, ako je presadzovanie spoločných požiadaviek, boj za ne a solidarita s bojom druhých.


Akcia v utorok 13.9.

Utorkový protest chápeme predovšetkým ako jeden z krokov k upriameniu pozornosti na problémy pracovníkov školstva, pochopeniu situácie, v ktorej sa nachádzajú, získaniu väčšej podpory pre boj a rozvinutiu kontaktov medzi sebou. Obávame sa však, že priebeh bude rovnaký ako v prípade väčšiny podobných akcií: veľa rečí, no nič konkrétne. S jednou vecou však odbory predsa len chcú prísť – ako uviedli v pozvánke na protest: „Konkrétne požiadavky budú prijaté na mítingu.“ Bude to tak, že funkcionári zväzu zakričia do mikrofónu v podstate už prijaté požiadavky a spoľahnú sa na davovú situáciu a súhlasný potlesk prítomných? Takéto prijímanie požiadaviek na odborových akciách sme už zažili, je skôr karikatúrou diskusie a „demokracie zdola“ a vedie k prevzatiu vedenia sporu do rúk odborov.

Každopádne, protest podľa nás určite stojí za podporu. V Priamej akcii sú učitelia (súčasní aj bývalí), takže veľmi dobre chápeme, čo znamená pracovať v školstve. Prídeme vyjadriť svoju podporu a vyzývame každého, aby urobil to isté. Ak sa chceš stretnúť, ozvi sa nám na náš e-mail.

Protestu sa z rôznych príčin nezúčastní veľa pracovníkov v školstve. To však neznamená, že musia čakať so založenými rukami, ako sa vyvinie. Môžu deň v práci venovať diskusii s kolegami, žiakmi a študentmi, rodičmi a nepedagogickými zamestnancami o dôvodoch a požiadavkách protestu a požiadať ich o solidaritu. Môžu spolu s ostatnými prevziať zodpovednosť za situáciu na vlastnom pracovisku a začať plánovať lokálne protestné a štrajkové akcie.


Priama akcia

Súvisiace články:
Z protestu pracovníkov v školstve
Nová téma stretnutí PA-BA: psychický nátlak počas sporu na pracovisku