Rozhovor s kapelou Železná kolóna

16. novembra 2007

Rozhovor s kapelou Železná kolóna

16. november 2007

Anarchizmus, antifašizmus, ako vznikalo CD a aká je myšlienka za ním, trhové vzťahy a undegroundová scéna. To je len niekoľko tém, ktoré diskutuje kapela Železná kolóna v najnovšom rozhovore pre portál punkgen.szm.sk. Kapelu tiež môžeš vidieť 16. a 17. 11. v Košiciach a Bardejove spoločne s Ilúziou a Dies Irae. Ďalšie koncerty odohrá až v jari 2008 alebo až v roku 2009.


* Buďte pozdravení! Najprv sa pekne predstavte, kto vlastne spáchal túto smečku.

Mišo: Ten čo vyberal Funesa :)
bAss: Ahoj.
Ivan: Kto ju spáchal, to ti povie niekto iný. Ja som bol len pozvaný a teraz okupujem miesto za mikrofónom.
Ľudo: Moje osobné údaje: 23 rokov, študent.
Slavo (ďalej len S): „Spáchal smečku“??? To mi pripomína Raymonda Kaňu a jeho Generay rock show. To bola taká gýčovitá metalistická relácia na stv.

* Kúsok z histórie. Prečo sa vlastne rozpadol váš predchodca Sin frontieras? Kto smeroval do Kolóny a kto do Naivefighters? Ktoré piesne ešte od nich hráte dodnes?

bAss: Kapela vznikla v zime 1999/2000. Do Naivefighters smerovali Dano a Ema. Zvyšok vytvoril Kolónu. Neskôr sa pridal Raky, ešte neskôr Mišo, potom odišiel Mikšo a potom Raky a potom prišiel Ľudo a Ivan. To teraz znie jak nejaká logická hádanka, hehehe.

* Prečo sa čakalo na váš debut až celých 7 rokov?

Ľudo: Ja som v kapele len asi rok a pol, nech sa vyjadria iní.
bAss: Podľa mňa je jediná odpoveď tá, že sme v tomto smere proste neschopní. A tá potreba urobiť CD nikdy nebola asi taká silná ako u kapiel, ktoré vydávajú CD alebo demá po pár mesiacoch existencie. Od začiatku sme mali nejaké to svoje publikum, takže nejak sa veľmi prezentovať „ďalej“ nebolo tak akútne.
S: Čím dlhšia predohra tým lepšie vyvrcholenie. Teda tak som to počul, ja o tom moc neviem.

* Bol od začiatku zámer dať cenu CD na 98,- SK / 80,- KČ a mať tak najlacnejšie lisované CD na Slovensku?

Ivan: Hneď ako sme sa do toho pustili sme chceli všetkých tromfnúť a ukázať, že ŽK má viac odrepované než ty odjebané a viac odjebané než ty odrepované a tak pre ňu nie je žiaden problém spraviť najlacnejšie lisovane CD na SVK:)
bAss: Tie sumy boli rôzne. Najprv sme uvažovali o 150-180 SK, dokonca aj viac. Potom padol návrh dať to aj za menej ako 150 Sk. No a do tohto všetkého prišiel v jari ten kontroverzný rozhovor s Toy Pištoľs a padli dva návrhy – buď to dať za 121 Sk (121 rokov od popravy chicagských anarchistov bojujúcich za 8-hodinový pracovný deň) alebo 98 Sk. Obe sumy by v sebe niesli istý politický odkaz. Tú druhú sme si vybrali jednak preto, že pri 121 alebo 98 už proste srať na to a dať to za tú nižšiu sumu, no ale hlavne preto, že (aspoň mne to tak prišlo) to všetko za tým poukazuje na veľmi aktuálnu a dôležitú vec. Spomínam si ako sa Toy Pištoľs pred pár rokmi chválili, že majú najlacnejšie lisované CD v Česko-Slovensku, tak reku, prečo si z toho neurobiť srandu a nedať tomu politický význam. A význam je vlastne reakciou na ten ich rozhovor. To, čo sa v ňom kritizuje je pri istom zovšeobecnení a zosumarizovaní skutočnosť to, že trhové kapitalistické vzťahy silne zasiahli punk scénu. (A to je proste fakt, aj keď ja osobne moc nesúhlasím s konkrétnymi argumentmi Krtka, ale to je fuk...).
Ja to chápem tak, že sme len využili tému, ktorú otvorili Toy Pištoľs a v istom zmysle si z nich jednak urobili srandu a jednak podporili ich pohľad na stav punk scény u nás (aj keď sa necítime byť jej súčasťou, resp. pankáčmi). Tá cena je teda akási politická irónia. Z finančného hľadiska je to pre nás len a len zlé, ale myšlienka za tým je podľa mňa oveľa dôležitejšia. A ešte by som dodal, že dnes, v dobe mp3, budú musieť kapely ísť stále viac s cenami dole. Raz možno bude „trendy“ predávať CD za 100 SK...
Ľudo: Tento nápad vlastne vznikol až celkom na konci, dovtedy bola diskusia okolo ceny, buď dáme vyššie a budeme riskovať, že si to ľudia nebudú kupovať, alebo dáme nižšie a budeme riskovať, že zarobíme menej ako sme mohli a tým pádom ostane veľká časť investovaných peňazí nevrátená. Vymýšľanie ceny je dilema, nie sme žiadni trhoví experti, ani nechceme byť. Nakoniec prišiel bAss s týmto nápadom, ktorý je fakt extrémny, takže sa z neho dá urobiť ešte aj reklama :) Takto sa každý, kto si naše CD napáli, môže hanbiť. A navyše tým ukazujeme, že sa dá robiť hudba aj za takúto cenu a všetci, čo predávajú svoje „umenie“ v obchodoch za 300 alebo 600 korún (ani neviem koľko vlastne také CD dnes stojí) môžu ísť do prdele. Ich výtvory zjavne neslúžia tomu, aby obohatili ducha poslucháčov, obohacuje sa na tom niekto iný.
S: Nie nie, všetci sa mýlia. To je čistá ekonómia. Volá sa to elasticita dopytu. Existuje na to dokonca aj vzorec. Vyzerá takto:

            Q2 -  Q1               P2 – P1
Edp= ––––––––––––  :  -––––––––––
          (Q2 – Q1) : 2       (P2 – P1) : 2

* V cene ste tak tromfli napríklad aj Toy Pištoľs. Myslíte si, že ďalší ich album bude ešte lacnejší? Čo si vôbec myslíte o tejto kapele a ich nedávnych výrokoch na ostatné kapely.

Ľudo: O ich výrokoch nič neviem. Nechceme sa pretekať s Toy Pištoľs o cenu, a myslím, že ani oni nie, o to nejde. Jednoducho chceme, aby si ľudia naše CD radšej kúpili, než napálili. Predsa len nás to stálo námahu aj peniaze a keď človek môže dať nejakých 70 korún za koncert, môže si kúpiť aj naše CD, ktoré mu navyše zostane.
bAss: No, Krtko spomínal, že budú musieť vymyslieť nejakú habaďuru, hehe. Tak sa nechajme prekvapiť. Ja osobne TP nepočúvam, ani sa mi tá kapela nepáči. (Krtko teraz bude zapierať, že sa zamiloval do Kolóny, hehe. Ale Krtko, vieš, že ja počúvam pop a nemám rád punk, tak sa moc nemrač, hehehehe.) Ich výroky nekomentujem, lebo neviem ktoré presne myslíš. Ten rozhovor považujem za skutočne významný, no s argumentačnou úrovňou vo veľa bodoch nesúhlasím. Pre mňa má význam z hľadiska provokácie, diskusie vnútri scény a podnietenia, aby si ľudia sami vytvárali názory a nie preberali to, čo povie ich obľúbená kapela. Žiaľ, práve to posledné sa mám pocit vyplnilo najmenej, ako som tak čítal tú vyše stovku reakcií. Len ma to utvrdilo v tom, že punk, to je predovšetkým hľadanie autority a nie jej spochybnenie. Punk to je riadenie tvojho života idolmi. Nie ideálmi.
Ivan: Touto cenou sme všetkým (alebo aspoň Toy pištoľs) vyhlásili vojnu! A ten rozhovor, na ktorý narážaš bol v pohode. Síce ma po piatich otázkach prestal baviť, ale v nich povedali všetko podstatné a potom sa viac menej len opakovali.
S: Krtko je fasa chalan, ale s niektorými názormi nesúhlasím. Ale ten pičung mu vyšiel. To bola sranda. Najmä tie podráždené punkáčske reakcie. Osobne som Toypištols nikdy nepočul.

* Vráťme sa ešte k predchádzajúcej otázke, myslíte si, že to v niekom pohlo po prečítaní spomínaného rozhovoru s Toy pištoľs? Že budú niektoré kapely rozmýšľať aspoň trošku ináč, predbehovať sa v cenách albumov a podobne alebo to  všetko len ostalo pri internetových a krčmových diskusiách? Veď punkové „legendy“ tu budú stále za rovnaké ceny ..

Mišo: Obávam sa, že nie. Ale rád sa budem mýliť.
bAss: Ja na to moc neverím. Môže to byť stimul, ale skôr kapelám, ktoré sú tomu už beztak naklonené, aj keď takých je len veľmi málo. Kopec kapiel môže mať nejaký takýto ideál, ale keď príde na lámanie chleba, keď zrazu zistia, že ono to ide do ich peňaženky a že sa im nevrátia ani náklady, tak si to dosť dobre zvážia. Každý počíta. Pozri, scéna nie je o ideáloch, to tu mohlo byť v 90. rokoch, dnes nie. Takže úplne logicky nemôžeš očakávať, že tí ľudia zrazu po prečítaní nejakého rozhovoru zmenia názory, hodnoty a motivácie.
S: „Punkové legendy“??? To je čo za výraz? Teraz ako čo? To že niekto hrá 20 rokov, tak je nekritizovateľný?
To sme sa kam dostali? Autoritárstvo? Hierarchia? Vodcom bude najstarší punkáč?

* Takže si myslíte, že punk na Slovensku je už len o hľadaní správnych idolov? Podľa mňa sa nájdu ešte jedinci pohybujúci sa v crust a grind „scéne“, ktorých to ešte „nechytlo“, alebo sa to presunulo už aj tam?

Ľudo: Všade sa nájdu ľudia, ktorí idú za idolmi, ľudia, ktorí idú proti nim z princípu (čo je v podstate to isté), a ľudia, ktorí na idoly jednoducho serú. Keď sa pozrieš do minulosti na vývoj akejkoľvek kontrakultúry, vždy sa v nej zo začiatku vyskytuje prevaha tých, ktorí idolmi pohŕdajú, ale postupne sa z rebélie stáva trend a z jedných sa stanú noví hrdinovia, z druhých slepí fandovia, ktorí žerú čokoľvek, čo im ich vzor povie, a z tretích sa stávajú nepochopení vydedenci, ktorí často boj buď vzdajú úplne, alebo to skúsia znova s novou kontrakultúrou. Takto vznikol punk, z punku hardcore, potom crust atď. atď. Ak máš pocit, že grindovej a crustovej scény u nás sa to ešte nechytilo, je to len pre to, že sú príliš mladé a tým pádom si mal u nich asi väčšie šance naraziť na slobodne mysliacich ľudí.
bAss: Punk nie je LEN o idoloch. Je aj o zábave, kamošoch, dobrom pocite. Čo je ale blbé je, že pár zapálených ľudí na tom moc nezmení, ak vôbec niečo. Veď skús sám povedať, čo sa kvalitatívne zmenilo dajme tomu za posledných 10-15 rokov. Skús nejak opísať, aký pokrok nastal, ktorý by ukazoval nádej, že veci môžu byť lepšie, že sa započalo niečo, čoho výsledkom bude zmena k lepšiemu. Ja nič také nevidím.
Punk ako taký nie je ideológia, alebo nejaká komplexná myšlienka, kde môžeš vytvárať nejaký rozvoj typu, že uvidíš rozdiel u ďalšej generácie aktívnych ľudí. Rozvoj si vyžaduje kolektívne/organizačné úsilie, stretnutia, projekty, razenie nejakej myšlienky, argumentačné odôvodňovanie jej významu atď. Ak chceš smerovať k nejakému rozvoju, nemáš sa veľmi čoho chytiť, lebo stojíš pred oveľa viac problémami, ktoré ti podkopávajú nohy – stojíš pred oveľa väčšou časťou vlastnej „scény“, kde si každý vysvetlí punk po svojom a tvoje vysvetlenia sa dosť často ohodnotia ako nejaká forma diktátu „veď punk je o slobodnom názore“ blablabla... Proste punk na to nie je uspôsobený. Je o zábave a v drvivej väčšine prípadov o tom, že do 30tky ti tu skoro nikto neostane. Ako chceš budovať niečo pozitívne a progresívne, keď nemôžeš počítať s ľuďmi a máš tam v podstate dosť jednoliate obsadenie ľudí. A načo vlastne?
S: Osobne sa nazdávam, že ak tu vôbec nejaká scéna funguje, tak je to práve tá crustová. To je ten správny punk. To ostatné je len nostalgia a estetický postoj – rozumej pozérstvo. I keď osobne crust a grind ako hudbu neznesiem ani minútu. Vivat Adacta!!!!

* Nové CD bolo hudobne porovnávané s rôznymi dobovými, ale aj zaniknutými kapelami. Spomeniem aspoň Rozpor, Krátky proces a pod. Čo si vy o tom myslíte a kam by ste sa sami „zaradili“?

Ľudo: Jednoznačne by sme sa zaradili hneď vedľa Krátkeho procesu :)
Ivan: Jasne, šak všetok Oi! znie v podstate rovnako, takže porovnanie s takýmito kapelami je normálka. Ja nás zaraďujem do škatule „podvýživený intelektuálny Oi!“ (Slavo sa dúfam pri prvom adjektíve neurazí).
bAss: Podľa mňa to aj sedí, aj keď si myslím, že Kolóna je špecifická. Nenájsť v tom Rozpor, keď nám chalani pomáhali so zbormi, by nebolo na mieste. Porovnaniu s Krátkym procesom ja moc nerozumiem, ale beriem to ako kompliment. Železná kolóna je pre mňa politická kapela, ktorá nie je schopná hrať viac ako punk a preto musí hrávať pre publikum, ktoré jej ostáva... Asi tak by som nás „zaradil“.
S: Krátky proces je hudobne najlepšia muzika na Slovensku. Samozrejme to pre boha ber s „nadhľadom“. Ale prosto mne a myslím, že aj ostatným členom kapely, sa tá muzika fakt páči. Krátke, infantilné, „úderné“ texty, gitarová zvuková stena, na ktorej visí melódia. Dôraz na refrény a kde tu nejaké sólo. Rock´n´rollový rytmus. Rozpor sú kamoši. Nemyslím si, že sa na nich nejako podobáme. Je to oi-punk. Všetky kapely hrajúce určitý druh muziky sa na seba podobajú. Ska, jazz, psychobilly ...

Koncertne nepatríte medzi veľmi aktívne kapely. Čím je to spôsobené? Máte málo príležitosti, alebo vás ľudia nevolajú? S ktorými kapelami „zo scény“ radi a často hrávate?

Ľudo: Pravdupovediac neviem, prečo tak málo hráme, ale na koncertovanie treba aj čas a psychickú energiu a ja som s frekvenciou momentálne celkom spokojný. Často hrávame s Ilúziou a Dies Irae.
Ivan: Keďže je väčšina pracujúcich, tak vyberanie dovolenky nie je sranda. Tiež cez leto nehrávame, lebo sme rozlietaní, ale náhodou tento rok to zatiaľ vypadá celkom dobre. Je (bol) jún a už sme stihli 5 koncertov. Inak, nejaké turné by až tak problém nebol, ale ten čas... Jasné, že Ilúzia, Dies Irae, Rozpor, Edelweiss Piraten, lebo sa s nimi už celkom dobre poznáme, odohrali sme spolu najviac koncertov a vždy to bolo super!!! Ale koniec koncov mne je to jedno s kým hráme, pokiaľ to nie sú kokoti, čo samozrejme nemôžeš vedieť dopredu. Jediný apriorný blok mám voči kapele Kali Yuga, ktorá prezentuje ako krišňácka kapela (aspoň som to vídaval na plagátoch, nete a tak) a to je mi nesympatické.
bAss: Doteraz sme mali asi 35 koncertov za vyše 7 rokov. Veci sa v poslednej dobe zmenili a dnes považujem Kolónu za neznámu kapelu. Koncerty nám skoro vždy robili ľudia okolo anarchistickej a antifašistickej scény, a/alebo naši známi, kamaráti. Tak nám to vždy vyhovovalo a tak nám to vyhovuje aj dnes. Nedávno som pozeral zoznam koncertov nejakej kapely, ktorá mi moc nehovorila a mali ich tam oveľa viac a hrali oveľa kratšie ako my. A keď som videl s kým všetkým a na akých akciách hrali, tak som bol normálne potešený, že naše koncerty boli v tomto iné. Napríklad tým, že väčšinu kapiel, s ktorými sme hrávali a hrávame považujem za kvalitné. Mali sme aj kopec zlých koncertoch s kopec prijebanými ľuďmi v publiku a po takých sa ti fakt už veľmi hrať nechce. To úplne trhá na cucky cieľ, s ktorým to robíš – vyjadrenie potreby sebarealizácie a pocitu spokojnosti z tvojej aktivity. A sú miesta, kde sa ja osobne fakt bojím hrať, lebo publikum nemá žiadnu úroveň a proste tvoja kapela ho nezaujíma, hlavne, že je hluk...
Nechcem hrávať preto, že kapela „by mala“ hrávať. Pre mňa je to hobby. Hudba je niečo čo mám veľmi rád, čo ma napĺňa. A aby to tak ostalo, nepotrebujem zažívať situácie, kedy sa niekde budem cítiť byť ako neželaný hosť. A vôbec – život nie je len kapela. Víkendy sú jediný voľný čas, ktorý nám kapitalizmus nanucuje, tak ho predsa nepreseriem nasardinkovaný v aute, nevyspatý, unavený a znechutený... Nechápem kapely, ktoré hrávajú každý druhý víkend. To je buď masochizmus, biznis alebo osobná tragédia...
S: Nebudeme hrať často, pretože sa mi nechce. Kapelu beriem ako koníček a zábavu. Nie ako robotu, poslanie, alebo nedajbože ako cestovný lístok.

* Vidím, že hrávate dosť aj po benefitoch. Hráte aj po súkromných akciách? Vidíte v tom nejaké rozdiely napríklad od bežného koncertu? Čoho bolo viacej?

bAss: Občas hrávame na firemných akciách. A potom môžeme predávame CD za 98 Sk. My vlastne benefity už moc nehrávame, lebo veď nikto u nás skoro žiadne nerobí...

* Aké iné aktivity vyvíjate okrem kapely? Kto všetko z kapely sa angažuje v Priamej akcii a čo tam vlastne robíte?

bAss: Kto je v Priamej akcii nie je dôležité a čo robíme mimo kapely tiež nie. Čo sa týka aktivizmu priamo kapely, tak párkrát sme robili pred koncertmi prednášky o fašizme a antifašizme a viackrát sme hrali na benefičných akciách. Koho zaujíma Priama akcia a jej činnosť, nech sleduje www.priamaakcia.sk.
Ivan: Ja som neorganizovaný krčmový pankáč a tento štatút si aj patrične užívam.
Ľudo: Ja momentálne vyvíjam hlavne bakalárku :)
S: Ja chlastám. Ale to ani nie je aktivita, ako skôr potreba.

* Takže tolerujete aj neorganizovaných krčmových pankáčov? Alebo si myslíte, že každý by do tejto „scény“ mal aspoň nejakým kúskom prispieť a nebyť len tichým divákom?

Ľudo: Mne osobne krčmoví pankáči neprekážajú, pokiaľ nie sú otravní, nerobia kokotiny a nesmrdia v aute.
bAss: Čo myslíš tým „tolerujete“? Scéna nežiada žiadnu zodpovednosť. Takže mať nejaké očakávania v tom zmysle ako naznačuješ je naivné. Samotná scéna je podelená na subscény a v nich každý očakáva niečo iné a nevidím nejakú možnosť, že by sa kedy spojili natoľko, aby si mohol vyhlásiť, že toto a toto sú naše základné myšlienky a z nich vychádza aj istá zodpovednosť a etika. V punku nedokážeš vytvoriť nejakú kultúrnu normu, ktorá by ľudí socializovala do toho, že by mali cítiť zodpovednosť k tomu, že keď už raz sú v niečom ako scéna, mali by sa podieľať na jej chode.
S: Ľudia sa nerozdeľujú na punkáčov a nepunkáčov, ani na dobrých a zlých, ani na múdrych a hlúpych, ani na kokotov a nekokotov. Ľudia sa delia na tých, čo so mnou politicky súhlasia a ten zvyšok. S tým zvyškom môžem ísť na pivo a pokecať o babách či futbale. To je všetko.
Ivan: Kokos, minule som sa normálne prichytil, že pri otázke „organizovania a činnosti“ sa furt kolotočársky píšu tie isté veci a takú otázku preskakujem, lebo dobre viem, čo je tam napísané. Mne je srdečne jedno, kto čo robí alebo nerobí, je to na jeho svedomí.

* V booklete nového CD máte vysvetlené, že nie ste žiadna RASH ani anarcho kapela. Čo za znak máte potom napríklad na takej myspace stránke?

Ľudo: Nuž, to je otázka na Ivana, keďže ho tam dal on, ale pre nás neznamená nič, jednoducho pekne vyzerá :) Občas stačí, keď niečo pekne vyzerá.
bAss: Podľa mňa nie sme anarcho kapela, lebo nie všetci sa hlásime k myšlienke anarchizmu. V booklete RASH nespomíname a RASH je imbecilita na entú... Znak na myspace si presadil zvyšok kapely. Pozérsky smradi sú to. Na pohľad je to síce pútavé a aj tie symboly nemusia byť zlé, ale sa to spája moc so skinheadskou kultúrou, ktorú fakt nemusím...
S: To logo je pekné a bolo to (a stále je) jediné aké máme. Osobne nemám rád postoj: „radšej nič ako toto“. Bude tam, pokiaľ sa nevyskytne niečo iné. A keďže sme neschopní – bude to tam asi veľmi dlho. Teraz ma napadá: týmto vyhlasujeme súťaž o najlepšie logo pre Železnú kolónu!!!
bAss: Že je to logo kapely je len Slavov dojem hehe. Našťastie od októbra je ten obrázok z majspejsu konečne odstránený. Dúfam, že ho už nikdy nikde neuvidím. Pfuj!

* Mám to chápať tak, že keď kapela hlása myšlienky anarchizmu v textoch a niektorý z členov sa k tomu nehlási, tak daná kapela nie je anarchistická alebo RASH (ako je to napríklad vo vašom prípade) ?

Ivan: Kokos začínam mať v tom dobrý bordel. Normálne slušná telenovela: kapela má logo, v ktorom je znak istej subkultúry, ale ona o tom nevie a dozvedá sa to až pri rozhovore, kde sa od toho snaží dištancovať. Lenže medzi časom to logo už videlo dosť ľudí, ktorí si teraz myslia, že aká je tá kapela kokotská, lebo nepozná znak RASH a už možno bola aj niekomu sympatická, ale teraz si to úplne posrala. Rovnako v textoch používa spojenia indikujúce anarchistické myšlienky, ale v obale cd naopak píše, že nie je žiadnou anarcho kapelou, že možno jeden-dvaja sú anarchisti, ale ako kapela nééé. Vole, fakt guláš!:)
bAss: No cháp to jak chceš hehe. Mne toto čo píšeš znova pripomína idolizovanie. Niečo vidíš a keď súhlasíš s obsahom, máš hneď tendenciu „prisvojiť“ si to. Že hej, toto je super, títo sú „na rovnakej strane“, s nimi sa viem identifikovať, títo stoja za to... Si vezmi tú hromadu kapiel označovaných ako anarchopunk. A potom si o nich zisti nejaké info a podľa mňa vo väčšine prípadoch dôjdeš k otázke – prečo to „anarcho“? Posúdiť, či je nejaká kapela anarchistická by mala v prvom rade daná kapela. A následne zdôvodniť. A potom si môžeš urobiť názor, keď si porovnáš to, čo hovoria a robia a to čo sa skrýva za anarchizmom. Ja osobne to vnímam tak, že stotožnenie sa s anarchizmom u nás v Kolóne nie je u všetkých dostatočné na to, aby sme sa tak mohli nazvať. Prečo sa tak vlastne nazývať? Aby si ťa niekto niekde na poličke niekde zaradil? Nemyslím si, že toto pomáha anarchizmu. Skôr naopak...
Ľudo: Podľa mňa, kapela je anarchistická vtedy, keď sa tak definuje sama. Hlásať myšlienky, ktoré majú anarchistickú podstatu a vyhlasovať sa za anarchistu je rozdiel. Nepotrebujeme sa zaraďovať do škatuliek (keď nás zaraďujú iní, je to viac-menej ich vec) a nevyberáme si kamarátov podľa škatuliek. Podstatné sú myšlienky a hlavne sranda.
S: Nemusíš byť anarchista. Stačí byť podozrievavý k autoritám, uznávať solidaritu za primárnu hodnotu, nemať rád diktatúry v akejkoľvek podobe, nechcieť ovládať ani byť ovládaný, nebyť sexista, rasista, nacionalista, náboženský fanatik a mať na pamäti, že na tejto planéte budú žiť aj naše deti. Potom samozrejme musíš mať rád kombináciu červenej a čiernej, hviezda ti musí byť vždy sympatickejšia ako kríž, musíš mať rád film Kocka a vedieť, že Bakunin neni typ vodky...

* Už dlhšiu dobu funguje v Bratislave skupina a stránka Stop Thor steinar (niečo podobné by sa zišlo aj v Košiciach). Poznáte aj osobne týchto ľudí? Vyvíjajú aj iné aktivity ako len šírenie informácii proti nazi značkám? Predsa, niekomu nestačí len takýto typ antifašizmu ..

Ivan: Ich aktivity sú rôznorodé: grcanie a sranie v obchodoch, kde sa toto oblečenie predáva, aby tam mali čo najväčší smrad a nikto tam nechodil, ošťávanie týchto obchodov, hádzanie zlých pohľadov na všetkých, ktorí túto značku nosia, šírenie lživej židoboľševickej propagandy, ktorá túto značku uráža, jej hanobenie v rôznych médiách (plus 7 noci, tv JOi!). Kokot, čo si si myslel, že čo ti poviem, ha???
Ľudo: Fašizmus je do značnej miery o peniazoch, je to ideológia, ktorá umožnila a stále umožňuje zatemňuje mozog mnohým sociálne slabším a využívaným ľuďom, ktorí sa snažia pochopiť príčinu svojej zlej situácie. Vysvetľuje im túto príčinu nesprávne a ľudia potom miesto politikov, kapitalistov a neviem akých iných chujov, ktorí sa na nich denne priživujú svojím postavením v spoločensko-ekonomických vzťahoch úplne nelogicky nenávidia Židov, Maďarov, „Cigánov“, Arabov atď. A fašizmus skutočne kolaboroval s mnohými firmami - ak ľudia vinili zo svojich problémov iné národy a nie zamestnávateľa, neštrajkovali. V konečnom dôsledku hlavným dôvodom, prečo fašizmus prežíva, a má celkom dobrú sieť vybudovanú po celej Európe, je to, že má na to peniaze. A jedným zo zdrojov peňazí je napríklad aj predávanie fašistického oblečenia. Preto treba robiť čo najviac pre to, aby si to ľudia nekupoval, aby sa fašistom a nacistom u nás nedarilo. Je to niečo, čo môže urobiť úplne každý z nás. Preto je to ešte dôležitejšie a pozitívnejšie než iné aktivity, ako napríklad bitky s náckami, ktoré sú aj tak iba problematickým prejavom a občas nutným zlom ale problém nacizmu principiálne neriešia.
S: Fašizmus je dnes skôr estetický ako politický postoj. No proste to celkom dobre vyzerá. Je to šokujúce, tajomné, konšpiračné, zakázané, jednoduché, drsné, hrozivé... atď. Presne taký bol punk za komunizmu. Tých pár fanatikov, ktorí naozaj vedia, čo to fašizmus je – to je taký agresívny klub priateľov histórie. Vieš o tom, že existuje fanklub 15. tankovej divízie? Má stovky členov po celom svete. Čo to vypovedá o mentalite týchto ľudí? Takíto ľudia sú schopní sa celý večer baviť o prevodovke tanku Tiger.

* Nemal som na mysli, že odpovede budú typu ten a ten robí to a to... Jasné, že je potrebná aj informačná kampaň, aby sa o tom dozvedel aj „obyčajný“ človek. Ale niekomu nestačí „intelektuálny“ typ antifašizmu a odpovie vám, že letákmi nacizmus nezastavíš. Čo si o tom myslíte? Niekedy je aj bitka nevyhnutnosťou...

Ivan: V podstate si si odpovedal sám.
bAss: Nacizmus zomrel. Dnes nemá šancu byť politickou alternatívou. Problém sú ľudia, ktorí ohrozujú svoje okolie útokmi a hlásia sa k tejto agresívnej myšlienke. Problém je na ulici a je jedno či si nácek, fašista, ožratý pankáč, hiphoper atď. Letákmi ich nezastavíš, to je myslím viac než jasné.
Ľudo: Jasné, že letákmi nacizmus nezastavíš a bitka je občas (ok, zrejme aj častejšie než občas) potrebná, ale je chybou myslieť si, že bitky sú riešením. Je to proste boj na všetkých frontoch. Každý si musí sám zhodnotiť, aká forma je preňho alebo pre ňu najvhodnejšia, keď ťa ale napadne nový spôsob, ktorý u nás nie je rozšírený, je dobré ho spropagovať.
Mišo: Proti fašizmu a fašistom vždy a všade... všetkými prostriedkami.
bAss: Lol, Mišo jaký hustý! Len vieš, ono aj nerobiť nič v istých prípadoch je lepšie ako robiť hlúposti, takže s časťou „vždy a všade“ by som radšej pomlčal. Ale znie to dobre, ak ti išlo o to hehehehe.
Mišo: :) veď vieš, že milujem klišé... O istých prípadoch a o tom, čo v nich (ne)robiť by sme sa mohli baviť donekonečna - nič neplatí na 100 percent, každopádne niečo platí viac a niečo menej...
Jasné, že si treba premyslieť to, čo chcem, idem, atď. urobiť predtým, než to urobím. Tým vždy a všade som myslel, že nielen vtedy keď chcú náckovia pochodovať Prahou na výročie krištáľovej noci (čím nemyslím, že toto nie je v pohode), ale aj keď niekto povie rasistický/fašistický vtip, má komentáre k rómom, a pod.
Čiže vždy a všade- v škole, robote, ... a všetkými prostriedkami- militantne aj nemilitantne (dúfam, že nie je nutné vymenovávať).

* Ako intro máte zahranú Slovenskú hymnu. Cítite sa patriotmi alebo aspoň trošku národne zmýšľajúcimi?

Mišo: Nie. Nevidím dôvod byť hrdý na virtuálne pojmy typu národ.
bAss: Loooooool! Jasne, veď preto tam tá hymna je!
Ivan: Určite, že mám vzťah k miestu, kde bývam a jeho okoliu a tak, ale žeby to malo niečo spoločné s hranicami sa nedá povedať...
Ľudo: Nie. Národ pre mňa znamená hovno. Tak, ako je napísané v booklete pri pesničke, ktorá sa hymnou začína, je to spoločenstvo ľudí, ktorí hovoria tým istým jazykom a niekto im povedal, že sa preto majú mať navzájom radšej. Je to kokotina, nemá to žiadnu logiku. Hovorím po slovensky, pretože som sa narodil do slovenskej rodiny a hovorí sa mi týmto jazykom najlepšie a vadilo by mi, keby mi niekto prikazoval rozprávať inak než po slovensky, ak viem, že by som mohol. A práve tak mi vadí, keď sa takéto práva upierajú ľuďom s inou materinskou rečou. Každý nech si hovorí ako chce a národ osrať. Akurát v hokeji občas fandím našim, tak ale podľa čoho iného si tam vyberieš. :)
bAss: Že „našim“:) To v ktorom športe majú červenočierne dresy?
S: No teraz bez srandy!!! Nacionalizmus má obrovskú silu. Mám rád ľudí, ktorí poctivou prácou dosiahli taký stupeň sebakontroly, že sú voči nemu imúnni. Odsudzovať či urážať niekoho, pretože hovorí inou rečou – to je úbohý humus. Pod pláštikom národovectva boli len za posledné roky povraždené tisíce ľudí. Horší ako nacionalizmus je už len náboženský fanatizmus. No a keď sa to skombinuje – tak sa to nazýva Bosna 92-95, alebo Rwanda 92-95 (plodné roky).  

* Haha národne zmýšľajúci ľudia, niekde na nete vás zjebali za to, že máte len čisto české intrá a outrá (dobrá kokotina, nie?) Máte radi Funesa? Kto to preboha  vyberal?

Ivan: Je dosť pochopiteľné, že intrá máme v češtine, pretože pojem „slovenský dabing“ je takmer nepoznaná vec. Ešte sme tam chceli mať aspoň Rogela použitého, ako najznámejšieho slovenského dabingového herca, ale nejak sme ho už nemali kam dať. Filmy s Funesom sú celkom fajn, ja mám najradšej Fantomasovky a pri ich pozeraní som si všimol niektoré spojenia, ktoré sa tam mohli hodiť a nakoniec sme teda vybrali niečo tematické.
Mišo: Funesa som vyberal ja, teda vybral som pár podľa mňa vhodných pasáží z Fantomasa a niektoré sa páčili aj zvyšku kapely, takže... Čo ja viem, kvôli tomu, aby som našiel nejaké vhodné námety na intrá som si pozrel celého Fantomasa a zistil som, že po 1. je tam pár trefných hlášok a po 2. že ma to už nebaví tak, ako za mladi :). A povedal by som, že to platí aj pre zvyšok filmov s Funesom.
Ľudo: Tých intier a outier je tam viac, než je zvykom hlavne preto, aby sme celý album trochu odľahčili, aby nepôsobil tak vážne a nasrato. Kto nerozumie češtine, nech si zoberie slovník. Čo sa týka Kuriev, je to novšia pesnička, má slovne aj hudobne trochu iný charakter, než „stará“ Kolóna. Trochu sme sa báli, ako ju ľudia zoberú, hlavne kvôli refrénu, ktorý je hodne úderný a niektoré nechápavé indivíduá by ho mohli zobrať doslovne. Nakoniec je to asi jedna z najlepších pesničiek na albume a u mňa patrí medzi najobľúbenejšie, aj keď našťastie s domácim násilím skúsenosti nemám.
bAss: Je to názor. Mne sa to nezdá podstatné. Povedali sme si, že to musí byť v slovenčine alebo češtine, žiaden cudzí jazyk a bol riadny problém potom zohnať vhodné vsuvky. To ako to vyzerá vo finále je myslím veľké šťastie. Intrá a outrá sme vyberali všetci a skoro všetci sme ich aj zháňali, takže na výsledku sa podieľala celá kapela.

* Mal som možnosť počuť od mnohých ľudí len chváli na text ku skladbe „Kurvy“. Konečne niektorá kapela začala rozoberať aj túto tematiku. Čo vás k tomu doviedlo napísať medzi prvými text o domácom násilí?

Mišo: Napísanie „kuriev“ bolo ovplyvnené prednáškami o domácom násilí, ktoré som mal na škole. Prvý, druhý alebo stý, na tom nezáleží... zdá sa mi prirodzené napísať text o tom, čo ma serie - nakoniec, aj o tom je pre mňa anarchizmus (a šírenie anarchistických myšlienok prostredníctvom kapely) - o reakcii na rôzne formy násilia, spôsobené rôznymi formami nerovnosti, ktoré dennodenne zažíva x ľudí, v tomto prípade žien a detí.
S: Ten text má literárnu hodnotu.

* Keď už spomínaš tie prednášky, máte ich často pred svojim vystúpením? Organizujete si ich aj sami?

bAss: To bolo skôr obdobie, kedy sa veľa hovorilo o antifašizme a extrémizme a my sme sa tomu venovali a prišlo nám fajn využiť priestor pred koncertmi na priblíženie problematiky, ktorá punk scénu tak nejak automaticky zaujíma. Ak boli prednášky, organizácia išla ruka v ruke s koncertom, tak neviem aká je správna odpoveď na tvoju otázku. Prednášky boli 3-4 mám dojem (a dávnejšie pár prednášok o EÚ). Potom sa nám to už moc nechcelo robiť. Ono to pankáčov zas až tak nezaujíma a hlavne tomu chýba to „a čo s tým?“ Teda, my vieme, ale väčšina ľudí v scéne nemá záujem riešiť niečo systematicky (okrem koncertov...).

* Ešte sa vráťme kúsok k aktivitám pred koncertom. Zaujímajú pred koncertmi ľudí  prednášky, premietania a podobne, ale tí radšej dojdú až na samotný koncert? Má to nejaký význam?

bAss: „Väčšina ľudí v scéne nemá záujem riešiť niečo systematicky (okrem koncertov...).“

* Ako odhadujete ďalšiu činnosť kapely? Neboli už aj chvíle, kedy ste to chceli nadobro zabaliť? Bez koho by to už dávno padlo?

S: Chuť zabaliť to mám vždy okolo tretej ráno, keď sedím za volantom a šoférujem z koncertu v hustej hmle, daždi, snehu, alebo inom svinstve.
bAss: Pokiaľ viem, nikdy sme to nechceli zabaliť, že by nás to nebavilo. A prekonali sme aj vyše ročné obdobie bez speváka. Otázka bez koho by to padlo je mimo misu. Každý je nahraditeľný hehe. Od nového roka asi už nebudeme moc koncertovať (veď v 2007 by sme mali odohrať dokopy asi 10 koncertov, to sme prekročili náš priemer o jeden celý rok!) a sústredíme sa na robenie nových songov a keby sa nestalo nič vážne, tak možno v roku 2009 by bol ďalší album.
Ľudo: Bez koho by to už dávno padlo? Predsa bez Satana, ktorého chodíme spoločne každý spln vzývať do lesa, žerieme pri tom živé kohúty, obcujeme so stromami, vraždíme panny a znovu ich oživujeme, aby sme ich mohli znovu zavraždiť a oživiť. Ale vážne, myslím, že bez bAssovej niekedy až otravnej snahy by sme nevydali album a životná energia kapely by z nás postupne vyprchala. V skutočnosti je totiž bAss stelesnením Satana.
Mišo: Čudujem sa sám sebe, ale ešte stále ma to baví. Povedal by som, že budeme aj ďalej pokračovať zabehnutým tempom a uvidíme, kam až sa dostaneme... Plánovať ma nebaví...
Párkrát som sa nasral, ale nie až tak, aby ma to donútilo nadobro sa na kapelu vyjebať.
Ak už by som mal povedať konkrétne meno (a odignorovať to, že ju v rôznej dobe podržali rôzni ľudia), tak podľa mňa spravil pre kapelu strašne veľa Slavo.

* Aký je váš názor na šírenie undergroundovej hudby po internete? Zabíja to alebo podporuje underground? Veď aj vaše CD bolo hneď po vydaní voľne na stiahnutie ..

bAss: My sme dali na web 4 songy. Všetky songy sme nedávali z obavy, že by si album nekúpilo ani toľko ľudí, aby sa zaplatilo lisovanie. Takže, kým pri cene CD sme to riskli, pri otázke free downloadov sme už neboli takí odvážni. Pre nás to bolo celé akoby test, niečo úplne nové a kým pri niečom sme premýšľali viac, pri inom menej. Ktovie, ako by sme to urobili dnes, polrok po vydaní CD.
Je ťažké nájsť vhodné riešenie, keď scéna je v asi zatiaľ najúbohejšom stave, presiaknutá kapitalistickou mentalitou. (Napríklad, distribúcie ľudia robili kedysi bez nároku na nejaké percentá z predaja, bolo to hobby a tiež to bolo vyjadrenie nadšenia pre DIY myšlienku. Koľko je takých distribútorov dnes?) Pre nás je otázka, ako zladiť naše anarchistické alebo Do It Yourself myšlienky, ktoré sa bijú s desiatkami tisíc korún potrebnými na vydanie CD? Tu zrazu zistíš, že keď ide o prachy, tak sa ti tvoja etika môže dosť zmeniť (a každý, kto má kapelu, distro atď. a chce to robiť nie ako biznis stojí pred podobnými dilemami). Tým, že sme dali tak nízku cenu, sme boli aj citlivejší na to, že na nete sa objavoval celý album ako free download a to už pár týždňov po vydaní. Mňa osobne to vytáčalo skôr kvôli dôvodom, ktoré sa uvádzali na podporu šírenia free mp3. To boli čisto konzumeristické dôvody, bez myšlienky či nápadu, ktorý by za tým stál a mohol vyvolať debatu, ktorá by posunula situáciu niekam dopredu. Podobné reakcie sme očakávali, ale ono vždy si to naplno uvedomíš, až keď to príde. Cenu sme napriek tomu nechali nízku a po polroku od vydania sa vrátili skoro ¾ peňazí za vydanie CD. Či sa vráti aj zvyšok je otázne a peniaze za štúdio neriešime už vôbec.
Zabíja to kapelu alebo podporuje? Podľa mňa ani jedno z toho. Podpora je jasná. Ľudia sa o kapele dozvedia, môžu si kúpiť originál CD a prísť na koncert. Je tu ale ďalšia vec. Všetci z kapely máme nejaké príjmy zo zamestnaní, tak tých pár tisíc za lis a štúdio dokážeme vykryť (s odretými ušami). OK, lenže to sme my, ale čo kapely, čo majú ledva na nástroje? Ako si môžu dovoliť vydať CD za niekoľko desiatok tisíc? Každý by bol rád, keby sa vrátili peniaze vložené do nahrávky (prípadne aj do štúdia). Niektorí to berú ako nutnosť, niektorí ako „potešilo by“, niektorí ako „nezájem“. To potom ovplyvňuje ako sa pozeráš na praktické záležitosti. A tu už sa musí každý sám popasovať s dilemami súvisiacimi s praxou a ideálmi.
Iná vec ešte – nové albumy Radiohead alebo Annie Lennox si môžeš celé vypočuť alebo stiahnuť zdarma alebo za dobrovoľný poplatok. Ak sa ti album zapáči, kúpiš si ho aj s bookletom a všetkým, čo k tomu patrí (zvyčajne nejaké bonus songy apod.). Vezmi si, že by tento prístup prijali UG kapely. Na prvý pohľad sympatické, nie? Kto si ale potom kúpi ich album? Tí, ktorých zaujme booklet alebo kvalita nahrávky a pod.? Môže to potom viesť k tlaku na to, aby sa robili veci viac „profi“ (v zmysle „kvalita predáva“)? Alebo, aby sa skôr financie vracali z koncertovania? Alebo z predaja oblečenia, odznakov...? Je to pokrok UG, alebo to znamená rozšírenie hierarchie, kde na vrchole je „elita“ so schopnosťami a možnosťami urobiť veci fakt kvalitne (počnúc štúdiom, cez booklet, po merchandise atď.) a na spodku začínajúce kapely, ktoré sa ešte len učia poriadne hrať a musia drieť, aby sa niekam dostali (čo je dosť podobné myšlienke „elity“ v hiphop scéne)? Môže to znamenať, že vo výsledku na tom sú/budú lepšie decká s bohatšími rodičmi, ktoré budú mať viac možností ako iné decká a tým scéna bude ešte viac úspešne reprodukovať nerovnosti kapitalizmu (niežeby ich nereprodukovala už teraz;))? Je to ok? Nie je to ok? Do akej miery sa to deje? Ako sa k tomu pristupuje v scéne? Zamýšľa sa nad tým niekto? Kritizuje to niekto? Ako sa tomu dá vyhnúť? To sú otázky na zamyslenie, nemám na ne jednoznačné odpovede. Spomínam to preto, lebo jedno riešenie sa tu javí ako super, ale jeho dôsledkom by mohla (ale možno aj nemusela) byť ďalšia podpora autoritárskej a v jadre kapitalistickej/trhovej logiky.
Podľa mňa by si ale každá kapela mala ujasniť, prečo robí muziku. Väčšina pre zábavu. Ale čo to znamená? Čo ešte je za tým? Keď si na to odpovieš, tak podľa toho bude vyzerať politika tvojej kapely v otázke nahrávok, predaja, koncertov a pod.
Záver? Neviem. Mám pocit, že cesta by mohla viesť niekde medzi spochybnením úlohy peňazí a „elít“. Čo je dnes v scéne oveľa ťažšie ako kedysi, lebo ľudia v nej premýšľajú oveľa menej politicky a oveľa viac trhovo.

* Otázka od nemenovaného zdroja  pre Ivana (môžu aj ostatní odpovedať): Čo si myslíš o deštrukčnom pití a máš obohatiť širokú verejnosť o jednu alko pikošku z tour (vraj vieš, o ktorú sa jedná) :)

Ivan: Deštruktívne pitie je čas od času celkom zábavné. Napríklad včera som sa zúčastnil pivného behu, kde bolo úlohou obehnúť zadaný počet krčiem a v každej vypiť jedno pivo. Vyhráva tá dvojica, ktorá to stihne v najkratšom čase. Pri našom premiérovom behu sme sa umiestnili v prvej polovici. Na budúci rok sa budeme snažiť dostať do prvej trojky, to znamená veľa tréningu a tým pádom sXe zo mňa asi nebude. Teda, možno aj hej, ale až vtedy keď sa našej dvojici podarí vyhrať pivný beh, skôr nie. A zase deštruktívne pitie si snáď každý už raz zažil.
Ono, neberte to tak, vážení čitatelia, že by som vás chcel o nejakú vtipnú historku ukrátiť, ale nemenovaný zdroj si niečo zle pospájal a pravda je taká, že s mojou osobou sa nespája žiadna alko pikoška, aspoň nie v spojení tých štyroch dní. Najprv som si myslel, že kolega narážal na ľudskú pyramídu, ktorá v Trashíne vyrástla v nedeľu o piatej ráno pred papiernictvom, ale do toho som ja zapojený nebol.
Inak, samozrejme, že mi bolo hneď jasné, kto je dotyčný nemenovaný zdroj a tu treba podotknúť, že ja nemám tie tendencie zaspať na schodoch pri základnej škole a nemusia ma ráno budiť deti šťuchaním paličkou do môjho bezvládneho tela, že či ešte žijem a rozhodne nie som odkázaný na pani učiteľku, aby ma zachraňovala odháňaním detí so slovami: „Deti, nechajte pána na pokoji, on je veľmi unavený a spí“. Lúčim sa so slovami: „dis-beat smrdí!!!“

* Haha dobrý odjeb! Vďaka za rozhovor, ospravedlňujem sa, že to trvalo takto dlho, ale snáď to bolo k niečomu dobré a nie je tento rozhovor až taký suchý! Nejaké slová na záver? Pozdravy? Pocity z tohto rozhovoru?

bAss: Rozhovor mi suchý nepríde. Pocity? Na to, aké strašné otázky si poslal, to bola celkom sranda odpovedať. Ja by som na záver len dodal, že aj keď sa tu riešila politika, tak nech od nás nikto nečaká, že na koncertoch budeme mať preslovy alebo dlhé vykecávačky. Ušetríte si sklamanie. Do videnia! Hej a dík za rozhovor!!!

Rozhovor vznikal medzi júnom a novembrom 2007.