Kolektív SeaSol pomohol klientovi Chase Bank dostať späť jeho peniaze
15. september 2011
Člen Seattle Solidarity Network (SeaSol) Neftali vyšiel 1. septembra z pobočky Chase Bank v centre Seattlu so šekom na 1000 dolárov. Samo o sebe to nie je nič nezvyčajné. Je predsa klientom banky a mnoho klientov si z banky vyberá peniaze. Nešlo však o hocijaký šek. Banka ho vydala ako nápravu chyby, ktorej sa dopustila pred mesiacmi. A Neftali získal peniaze vďaka tomu, že konal spoločne so SeaSol.
Neftali si v banke zamieňal 3000 amerických dolárov na kanadské doláre. Preukázal sa platným dočasným preukazom spolu s fotoidentifikačnou kartou, ktorej vypršala platnosť. Pokladníkovi dokumenty k uskutočneniu transakcie postačovali. Keď bolo všetko hotové a Neftali si išiel vyzdvihnúť peniaze, zástupkyňa manažéra ho začala obťažovať ohľadom dokladov a tvrdila mu, že potrebuje americký pas. Očividne tým naznačovala, že Neftali nemá legálny štatút imigranta. Neftali sa sťažoval u manažéra a nakoniec mu povolili použiť jeho kreditku a PIN ako formu dokladov, čo je v Chase Bank štandardná procedúra. Pokladník otvoril obálku a dal mu 1785 dolárov, hoci mal dostať 2785 dolárov.
Neftali si znechutený celým incidentom pri odchode z banky nezrovnalosť nevšimol. Keď sa však vrátil z dovolenky, pri kontrole transakcií zistil, že ho banka ukrátila o 1000 dolárov. Stretol sa s asistentkou manažéra a vysvetlil jej, že keď mu dávali peniaze, asi zabudli na 10 stodolárových bankoviek. Požiadal ju, aby skontrolovala kamerový záznam. Pracovníčka však Neftalimu neverila a odmietla mu pustiť zábery, na ktorých pokladník vydáva peniaze. Priznala však, že pokladník otvorením obálky porušil pravidlá - obálku mal podať Neftalimu neotvorenú.
Keď Neftali zistil, že sám proti banke nič nedosiahne, obrátil sa na SeaSol. Po diskusii a zhromaždení všetkých potrebných informácií sa skupina rozhodla konať. 31. mája doručilo 30 členov SeaSol požiadavky manažérovi pobočky banky, kde sa incident odohral. Požiadavka bola jednoduchá – ukážte nám zábery transakcie. Banka dostala dva týždne a v prípade nevyhovenia SeaSol potvrdili, že sa budú konať ďalšie akcie.
Nikoho neprekvapilo, že Chase Bank požiadavkám nevyhovela. SeaSol teda začali s priamymi akciami. Začali plagátovaním v okolí pobočky (najprv vylepovali plagáty o konflikte, neskôr začali uvádzať aj meno riaditeľa pobočky). Uskutočnili tiež niekoľko protestných zhromaždení vrátane dvoch, počas ktorých sa presunuli k iným pobočkám banky v Seattli. Protestujúci rozdávali letáky okoloidúcim.
Vďaka neoblomnosti, vytrvalosti a použitiu taktiky priamych akcií zástupca banky napokon kontaktoval Neftaliho. Chcel sa stretnúť a spor vyriešiť. Vo štvrtok 1. septembra išiel Neftali s dvoma ďalšími členmi SeaSol do pobočky Chase Bank, kde od pokladníka dostal šek na tisíc dolárov.
Kto sú SeaSol
Seattle Solidarity (SeaSol) je dobrovoľnícka sieť pracujúcich, ktorí sa neboja postaviť za svoje práva. Náš cieľ je podporovať pracujúcich kamarátov, ich štrajky a boje, budovať solidaritu, organizovať sa a pomáhať pri problémoch na pracoviskách, v otázke bývania a iných problémoch spôsobených chamtivosťou bohatých a mocných. Spolupracujem s nimi len 4 mesiace, ale oslovilo ma ich odhodlanie, výdrž a absolútna ochota pomôcť aj napriek vyhliadkam, ktoré majú ľudia, ktorí by sa inak nepustili do oprávneného boja.
Napísala „Just Jennifer“
Z webstránky dailykos.com preložil Martin Sýkora
Súvisiace články:
Organizovanie sa proti šéfom a majiteľom bytov v praxi - fungovanie a úspechy SeaSol
Najnovšie víťazstvo Seattle Solidarity v komunitnom spore