1. február 2009
Situácia nestálosti a neistoty je jedným z kľúčových aspektov trhu a ovplyvňuje zamestnávateľov aj pracujúcich. Ako sme už naznačili v predošlých tipoch a trikoch, štrajk nie je ani zďaleka jedinou formou reakcie na problémy vznikajúce na pracoviskách. Existujú aj účinnejšie metódy, ktorými môžeme šéfom priniesť pocit neistoty a prinútiť ich splniť naše požiadavky.
MARÓDKA (Sick-In)
Maródka je spôsob, ako vyjsť do štrajku bez štrajkovania. Podstatou je, že pracovisko sa ochromí tým, že všetci alebo väčšina pracujúcich si v rovnaký deň vezme maródku. Na rozdiel od formálneho štrajku sa dá účinne využiť aj na jednotlivých oddeleniach a často aj bez formálnej odborárskej organizácie. Je to tradičný spôsob priamej akcie vo verejnom sektore, kde sú možnosti štrajkovať obmedzené zákonom.
Zamestnanci psychiatrickej liečebne v Novom Anglicku, USA. V psychiatrickej liečebni v Novom Anglicku priniesla výsledok už len samotná myšlienka na maródku. Úsekový dôverník hovoril s nadriadeným o prepustenom odborárovi a nenápadne poukázal na to, že sa akosi rozmohla chrípka. Nadhodil, či by nebolo strašné, keby na oddeleniach nebol dostatok zdravého personálu. V tom istom čase – samozrejme, čisto náhodou – volalo na personálne oddelenie mnoho ľudí. Chceli vedieť, koľko majú voľných dní na maródku. Nadriadený pochopil a odborár bol opäť prijatý do práce.
Zamestnanci nemocnice v Chicagu, USA. V jednej dôležitej chicagskej nemocnici zistila nočná zmena z jedného z oddelení, že im bez oznámenia zmenili rozpisy. Reagovali oznámením maródky – všetci – tri dni za sebou, čím prinútili nadriadených po rokoch opäť pocítiť, čo je to poriadna práca. Keď sa nočná zmena vrátila, nadriadení im s radosťou vrátili rozpis do pôvodného stavu.
PRERUŠOVANÝ ŠTRAJK (Selective Strike)
Nepravdepodobnosť je mocnou zbraňou v rukách pracujúcich.
Učitelia v Pennsylvánii, USA (1991). Učitelia využili prerušovaný štrajk s veľkolepým výsledkom, keď v pondelok a utorok uskutočnili pikety (pozn. prekl.: piket je druh protestu, kedy sa pracujúci zhromaždia zvyčajne pred pracoviskom alebo bránou firmy, aby na svoje problémy upozornili kolegov a kolegyne a verejnosť. Často je cieľom zabrániť ostatným pracujúcim, aby prekročili „líniu piketu“ a stali sa tak štrajkokazmi), v stredu nastúpili do práce, udreli opäť vo štvrtok, a v piatok a pondelok zase nastúpili.
Taktika „teraz pracujeme, teraz nepracujeme“ nielenže zabránila zamestnávateľom najať štrajkokazov, donútila ich tiež po mnohých rokoch znova vojsť do tried, keď učitelia nepracovali. Bola dokonca taká efektívna, že pennsylvánsky zákonodarný orgán okamžite schválil novely, ktoré postavili prerušovaný štrajk mimo zákon.
OTVORENÉ ÚSTA (Open Mouth; informovanie o praktikách firmy)
Niekedy môže aj obyčajné zverejnenie pravdy o tom, čo sa deje v práci, spôsobiť veľký tlak na šéfa. Najzraniteľnejšie sú spotrebiteľské odvetvia ako reštaurácie, baliarne, nemocnice a podobne. Priama akcia „otvorenými ústami“ je veľmi dobrá zbraň. Rovnako ako v prípade štrajku dobrou prácou si získava podporu verejnosti a zákazníkov, ktorí dokážu biznisu pomôcť, ale aj priviesť ho k bankrotu. Šéf nemá veľmi na výber, ostáva mu len zlepšiť podmienky. Nejde o ilegálnu akciu, takže nemôže zavolať políciu. „Otvorené ústa“ dokážu zaútočiť aj na nečestné praktiky, na ktorých je obchod pre zisk založený. Obchod je dnes založený na podvode. Kapitalistické normy čestnosti požadujú, aby pracujúci klamal všetkým okrem šéfa. Čestný podnikateľ je mýtus a čestný predavač by nikdy nemohol predávať brakový tovar podnikateľa. Čestnosť v biznise dnes môže viesť jedine k jeho krachu.
Taktika otvorených úst je zvlášť účinná v potravinárskom priemysle. Pracujúci namiesto toho, aby štrajkovali, môžu odhaliť fakty o príprave jedla, ktoré sa predáva. V reštauráciách môžu kuchári hovoriť, aké jedlá musia variť a ako pripravujú stuchnuté potravinami, aby sa dali podať. Umývači riadu môžu odhaliť, ako „starostlivo“ sa riad umýva. Nechajme stavbárov, nech povedia, aké náhrady sa používajú namiesto stavebného materiálu a ako sa podvádza pri požiarnych a bezpečnostných predpisoch. Továrenskí pracujúci môžu hovoriť o materiáloch, ktoré sa používajú pri výrobe vecí každodennej potreby. Železničiari a pracujúci vo verejnej doprave môžu hovoriť o poruchových motoroch, brzdách a opravách. Pracujúci v atómovom priemysle môžu prehovoriť o únikoch radiácie, ktoré sa taja.
Aj jednoduchý rozhovor so zákazníkom môže zabrať. Taktika „otvorených úst“ však môže byť aj dramatickejšia, napríklad ako v prípade Uptona Sinclaira, ktorý v knihe The Jungle (Džungľa) odhalil príšerné pracovné podmienky v baliarňach mäsa.
Ďalšie články:
Tipy a triky na pracovisku nielen v čase krízy: Úvod (1)
Tipy a triky na pracovisku nielen v čase krízy: práca podľa pravidiel a spomalenie (2)